ایران خودرو در دو راهی

از سراسر وب

شرکت ایران خودرو از اقدامات و برنامه ها جهت سودآوری و کاهش زیان انباشته از جمله واگذاری سهام سه شرکت، پذیرش و عرضه اولیه سه زیرمجموعه و همچنین خبر داد و خواستار تداوم حضور نماد در بازار دوم معاملات بورس تا حصول نتایج شد. ایران خودرو با صدور گزارشی از اقدامات و برنامه‌های خود برای سودآوری و کاهش زیان انباشته در قالب تجدید ارزیابی در دارایی ها، واگذاری سهام سه شرکت، پذیرش و عرضه اولیه سه زیرمجموعه در بورس تلاش کرد تا ضمن ایجاد اطمینان خاطر در سهامداران، به آنها اعلام کند تا اقداماتی را در این راستا در دستور کار قرار داده است.

موضوع زیان ‌دهی و هزینه ‌های سرسام‌آور شرکتهای خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا مدتها است که در فضای افکار عمومی و میان کارشناسان و تصمیم ساان مطرح است؛ تا جایی که در هفته های پایانی سال ۱۴۰۲، اعداد و ارقام مختلفی از زیان روزانه ۵۰۰ میلیارد تومانی تا میانگین دستمزد ۶۰ میلیون تومانی کارکنان این دو شرکت در رسانه ها منتشر شد. صورت‌های مالی ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ ایران خودرو نشان داد که این خودروساز در این دوره بیش از ۱۷۹ هزار میلیارد تومان درآمد داشته است. اما با کسر بهای تمام شده و هزینه‌های دیگر، مشخص می‌شود که این شرکت ۳۰ هزار میلیارد تومان زیان کرده است؛ بنابراین می توان گفت ایران‌ خودرو روزانه ۱۱۲ میلیارد تومان زیان ایجاد می‌کند.

نام این شرکت خودروساز ، در سالی که با عنوان مشارکت مردم در تولید ناگذاری شده، جزء یکی از کاندیداهای اصلی واگذاری ها عنوان می شود. در شرایطی که به دلایل متعدد، از جمله تحمیل هزینه های غیراقتصادی و سوء مدیریت ها شاهد زیان هنگفت ایران خودرو هستیم، کارشناسان صنعت خودرو و سهامداران آن ضمن هشدار نسبت به پیامدهای مدیریت نادرست دولت، بر ضرورت واگذاری این شرکت به افراد یا گروه های دارای صلاحیت تاکید می کنند تا در این شرایط اقتصادی، بیش از این جبران چنین زیان های هنگفتی به بیت المال و دارایی های عمومی تحمیل نشود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.