پیرترین و جوان ترین استان های ایران کدامند؟

از سراسر وب

به گفته رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت:

روند نزولی نرخ رشد باروری متوقف شده است. در زمان حاضر نرخ باروری کلی حدود ۱.۶۵ است که این عدد باید براساس قانون برنامه هفتم طی ۵ سال به عدد ۲.۵ برسد.

همچنین استان‌ های گیلان، البرز، مازندران، سمنان، مرکزی و تهران جزو سالمند ترین استان‌ های کشور هستند. سیستان و بلوچستان و هرمزگان جزو جوان‌ ترین استان‌ های کشور حساب می‌شوند.

عوامل مختلفی روی پیر بودن استان‌ های ذکر شده تأثیر داشته از جمله این که سن ازدواج افراد در این استان‌ ها بالاست؛ جوانان از این استان‌ ها به شهرهای دیگر مهاجرت کرده‌اند و سالمندان بیشتر در این استان‌ ها ساکن شده‌اند؛ نرخ باروری و فرزندآوری در استان‌ های پیر پایین‌تر است که همه این عوامل باعث شده سالمندی در استان‌ های ذکر شده بیشتر از سایر استان‌ها باشد.

با توجه به اینکه استان‌ هایی که پیر هستند از نظر اقتصادی جزو استان‌ های برخوردار به شمار می‌روند، این موضوع نشانگر این است که علاوه بر مسائل اقتصادی، عوامل فرهنگی در موضوع جوانی جمعیت نقش اساسی‌تری دارد

 

فاصله بین ازدواج و تولد نخستین فرزند در زوجین ایرانی ۴ تا ۵ سال است. میانگین سن مادران در هنگام فرزندآوری ۲۷.۳ سال و برای پدران ۳۲ سال است. بیشترین میانگین سنی پدران در اولین فرزندآوری مربوط به استان تهران و معادل ۳۴ سال است و کمترین میانگین سنی پدران در تولد اولین فرزند نیز مربوط به سیستان و بلوچستان با سن ۲۷ سال است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.