اتفاق بی سابقه‌ در بازار سکه

از سراسر وب

قیمت طلا به عنوان یکی از محبوب‌ترین فلزات قیمتی جهان، تحت تأثیر چندین عامل اقتصادی و جهانی قرار دارد. افزایش یا کاهش قیمت طلا معمولا به سیاست‌های پولی دولت‌ها، تقاضا و عرضه جهانی، شرایط اقتصادی و همچنین نوسانات در بازارهای مالی بستگی دارد. با توجه به مواجهه با مخاطرات مالی و نوسانات اقتصادی، طلا به عنوان یک ابزار حفظ ارزش و سرمایه‌گذاری جذاب محسوب می‌شود.

قیمت طلا و سکه در ادامه روند افزایشی به نرخ های جدید رسید. روز گذشته قیمت سکه به ۳۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید که بخش اعظم این رشد، قیمت حباب آن بود، در حال حاضر حباب سکه تمام ۸ میلیون تومان شده که اتفاق بی سابقه‌ای در ماه‌های اخیر بوده است.

همچنین قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار ۲ میلیون و ۶۹۶ هزار تومان شد، حتی در آغاز جنگ غزه که بسیاری از کارشناسان احتمال می دادند قیمت طلا برای مدتی افزایش داشته باشد؛ اما هرگز در آن روزها نیز به این نرخ نرسید.

ابراهیم محمدولی، فعال بازار طلا معتقد است: این افزایش قیمت‌ها ناشی از تحولات منطقه بوده است.

وی می‌گوید: هر زمانی که اتفاقی در این کره خاکی می‌افتد بلافاصله در قیمت انس جهانی اثر می‌گذارد، بازار ما نیز مستثنی از این اتفاقات نیست. رخدادهای منطقه در روزهای اخیر باعث افزایش قیمت طلا شد.

محمدولی این شرایط را به نفع بازار نمی‌داند و اظهار داشت: این افزایش قیمت روند کسب و کار را کند می‌کند و نوسانات التهاب‌آور باعث می‌شود متقاضی کمتر به بازار ورود کند.

وی اضافه می کند: اثر اتفاقات مختلف میان دولت‌ها سریعا در قیمت انس جهانی اثر می‌گذارد که قیمت انس با قیمت نرخ ارز باعث تغییرات قیمت طلا می‌شود که این تغییرات ممکن است مثبت یا منفی باشد.

همانطور که ذکر شد حباب سکه که در بیشتر روزهای امسال در محدوده ۵ میلیون تومان در نوسان بود به یکباره ۸ میلیون تومان شد با توجه به اینکه از طرف رییس اتحادیه طلا و جواهر نیز اعلام شد تقاضا کاهش یافته است سوالی مهمی که پیش می آید چرا حباب به این نقطه رسید.

محمدولی در این باره می‌‎گوید: ممکن است متقاضی سکه بیشتر باشد و یا عرضه همین تقاضای کنونی را نتواند تامین کند که باعث رشد حباب می شود.

این فعال بازار طلا در پاسخ به این سوال که ممکن است این قیمت ها دوباره کاهش یابد نیز می‌گوید: زمانی که قیمت‌ها به این صورت افزایش دارند حتما برگشتی نیز خواهند داشت و این رشد ادامه‌دار نیست ممکن است چند روزی قیمت‌ها افزایش داشته باشد؛ اما اگر در این مدت به طور مثال ۳۰ درصد قیمت‌ها رشد کنند با بازگشت آرامش ممکن است ۱۰ تا ۲۰ درصد قیمت‌ها از سطوح فعلی کاهش یابند.

به گفته وی، مهمترین اقدام برای جلوگیری از رشد قیمت‌ها کنترل نرخ ارز است همچنین برای کاهش حباب سکه نیز باید عرضه بیشتر شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.