احیای سینمای ۷۰ ساله تبریز با حضور هنرمندان/ اکران “در آغوش درخت”

از سراسر وب

پردیس سینمایی ۲۹ بهمن تبریز با عنوان «دوباره سینما» در شهر تبریز افتتاح شد. این سینما قدمت ۷۰ ساله دارد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیین افتتاحیه پردیس سینمایی ۲۹ بهمن تبریز با عنوان «دوباره سینما»، عصر روز پنجشنبه ۴ اسفندماه با حضور مدیران سینمایی، هنرمندان مطرح آذری زبان و مسئولان استانی در شهر تبریز برگزار شد.

در ابتدای این برنامه سیدمحمدحسین بلاغی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و مدیر حوزه هنری این استان با اشاره به آنکه امروز این استان صاحب ۲۰ سالن سینماست، تصریح کرد: انشاءالله تا خردادماه سال ۱۴۰۲ تعداد سالن‌ها به ۳۰ سالن خواهد رسید و ۱۰ سالن به مجموعه سینمایی استان اضافه می‌شود.

به گفته بلاغی، عملیات بازسازی پردیس سینمایی ۲۹ بهمن تبریز از سال ۹۸ آغاز شد و یک کار سخت مقاوم‌سازی به همت مجموعه فنی مؤسسه بهمن‌سبز به خوبی طی شد. امروز حوزه هنری صاحب یک تیم کاربلد و سینماساز در استان آذربایجان شرقی است.

در ادامه حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی رئیس مجمع نمایندگان شمال‌غرب در مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و تشکر از زحمات کسانی که پردیس سینمایی ۲۹ بهمن را برای مردم تبریز آماده کردند، مطرح کرد: حوزه هنری همزاد با انقلاب اسلامی است. از زمانی که محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری شد شاهد شکوفایی و تلاش همه جانبه در عرصه مختلف هنری هستیم. بسیاری از هنرمندان متعهد، انقلابی و آن‌هایی که با این مردم هستند و در فضای مجازی مسیر را گم نکردند، در حوزه هنری پرورش یافتند و این راه را ادامه خواهند داد. ما در مجلس شورای اسلامی همه جانبه از برنامه‌های هنری به ویژه برنامه‌های حوزه هنری و سازمان سینمایی‌اش استقبال می‌کنیم.

زین‌العابدین خرم استاندار آذربایجان شرقی دیگر سخنران این مراسم عنوان کرد: نزدیک به ۴۰ میلیارد برای پردیس سینمایی ۲۹ بهمن تبریز هزینه شده است. از این اتفاق‌ها باید رخ بدهد تا استعدادهای ناب در این مسیر شکوفا و شکوفاتر شود. تبریز همه ظرفیت‌ها و استعدادها را دارد و ما هم باید کاری کنیم که دوستان با فراغ خاطر در این مسیر کار کنند.

سپس محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری عنوان کرد: تلاش ما در سه سال اخیر این بوده است که هنر انقلاب اسلامی را در سراسر ایران دنبال کنیم. ایران محله‌به محله، منطقه به منطقه و کوچه به کوچه، ظرفیت و فرصت فرهنگی و هنری است. به برکت انقلاب اسلامی در گوشه گوشه این خطه هنرمند درجه یک، کاربلد و فهمیم در دسترس قرار گرفته و سوژه‌های مورد نظر و خرده فرهنگ‌های بی‌نظیر، زمینه‌هایی را فراهم کرده است تا حرف ریشه‌ای و عمیق مردم را با زبان هنر بیان کند.

وی ادامه داد: امیدواریم با نگاه درست مدیران حوزه فرهنگ، روزی فرا برسد که جوان مستعد بدون آنکه نیاز باشد برای دیده‌شدن به مرکز کشور بیاید، بتواند به توان خود امید داشته باشد تا در شهرش فعالیت کند، درباره مسایل مردم حرف بزند و کارش مورد تحسین قرار گیرد. در این نگاه قطعاً تبریز جایگاه ویژه‌ای دارد.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه تلاش کردیم با طرح احیا سینماهای قدیمی، زنجیره سینماداری مهر را توسعه دهیم، گفت: تلاش‌مان بر این است که سینما به محیطی تبدیل شود که خانواده‌های ایرانی بدون دغدغه و با آرامش خاطر حضور پیدا کنند. از این جهت تلاش می‌کنیم به ایده پروژه مجتمع فرهنگی به معنای واقعی نزدیک شویم. امیدوارم این ظرفیت برای همه مردم و اهالی فرهنگ و هنر در دسترس قرار بگیرد تا در سال‌های آتی، هنرمندان دغدغه زیرساختی نداشته باشند.

دادمان در پایان سخنانش مطرح کرد: حوزه هنری انقلاب اسلامی پس از چهل سال تبدیل به نهاد نیروپرور برای فرهنگ و انقلاب شده است. ما سال گذشته و تدوین سند زیست‌بوم و نقشه تحول حوزه هنری استان آذربایجان شرقی، به این نتیجه رسیدیم که کار ویژه حوزه هنری در استان باید روایت آذربایجان پیش‌رو در انقلاب باشد. خوشحالیم این تشخیص به واسطه ساخت پردیس سینمایی ۲۹ بهمن، مهر تایید گرفته است و ما مسئولیت خود را در این ماجرا مضاعف می‌دانیم.
در ادامه مراسم و با حضور محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی رئیس مجمع نمایندگان شمال‌غرب در مجلس شورای اسلامی، زین‌العابدین خرم استاندار آذربایجان شرقی، سعید لشکری مدیر امور استان‌های حوزه هنری، پدر شهید مدافع حرم بیضایی، مراسم تودیع و معارفه سیدمحمدحسین بلاغی و نوید ناصر مدیر جدید حوزه هنری استان برگزار شد.

در ادامه برنامه، وحید آقاپور بازیگر که اصالتی ترک دارد و مهمان ویژه این مراسم بود، با حضور روی سن مطرح کرد: برایم افتخار بزرگی است در دورانی که سینماها تعطیل یا تخریب می‌شوند، امروز برای افتتاحیه پردیس سینمایی مجهز ۲۹ بهمن در شهر تبریز باشم. درباره زلزله شهر خوی نیز باید بگویم که این مهربانی و همدلی مردم سرزمین‌مان در موقعیت‌های این چنینی را باید قدر بدانیم. من نیز به قدر وسع خود تلاش کردم که در این راه قدم بردارم‌. همچنین بابت اینکه عواید فروش هفته اول این پردیس سینمایی به زلزله‌زدگان خوی اختصاص داده می‌شود، خوشحالم و از تصمیم گیرندگان آن تشکر می‌کنم.

سپس نوید ناصر، مدیر جدید حوزه هنری آذربایجان شرقی در سخنانی عنوان کرد: مقام معظم رهبری در سال ۹۹ فرمودند که روایت ایران، بدون روایت دقیق آذربایجان ممکن نیست. این مساله حقیقتاً وظیفه سنگینی است و متاسفانه با روایت دقیق آذربایجان خیلی فاصله داریم.

سپس با حضور نوید ناصر سرپرست حوزه هنری استان آذربایجان شرقی، هاشم‌میرزاخانی مدیرعامل موسسه سینماشهر، حمیدرضا جعفریان رییس سازمان سینمایی سوره و سیدمحمدحسین بلاغی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی از سیدمصطفی حسینی مدیرعامل بهمن‌سبز و دست‌اندرکاران بازسازی پردیس سینمایی ۲۹ بهمن تبریز تجلیل به عمل آمد.

بخش پایانی این برنامه اکران ویژه فیلم سینمایی «در آغوش درخت» بود که در منطقه آذربایجان فیلمبرداری شده است.

بابک لطفی خواجه پاشا کارگردان این اثر در سخنانی عنوان کرد: خوشحالم در شهر بافرهنگی هستیم که وقتی می‌خواهیم از ادب، اخلاق، شوکت و… حرف بزنیم، از آذربایجان می‌گوییم و این منطقه بسیار شریف است. اگر روزی بخواهم درباره رفاقت فیلم بسازم، یک درام زیبا از رفاقت مرتضی یاقچیان تبریزی و مهدی باکری ارومیه‌ای می‌سازم. امیدوارم مسئولان از هنرمندان شهرستانی حمایت کنند. خلاقیت‌هایی در دورترین نقاط کشور وجود دارد و سینما از صداقت به وجود می‌آید.

سجاد نصرالهی تهیه‌کننده این اثر نیز بیان کرد: سال گذشته در عید با فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» پیش شما بودیم و امشب با «در آغوش درخت» در خدمتتان هستیم. امیدوارم فیلم را دوست داشته باشید و از تماشای آن لذت ببرید.

جواد قامتی بازیگر این فیلم نیز در پایان عنوان کرد: سینمای آذربایجان و سینمای تبریز مدتی است که قسمتی از بهترین فیلم‌های ایران را می‌سازد. همچنین امیدوارم یک سالن اختصاص به یک موزه فیلم و تماشای فیلم‌های قدیمی اختصاص پیدا کند.

حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی رئیس مجمع نمایندگان شمال‌غرب در مجلس شورای اسلامی، زین‌العابدین خرم استاندار آذربایجان شرقی، محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، هاشم‌میرزاخانی مدیرعامل موسسه تصویرشهر، حمیدرضا جعفریان رییس سازمان سینمایی سوره، سیدمصطفی حسینی مدیرعامل موسسه بهمن‌سبز، هادی اسماعیلی مدیر زنجیره سینماداری مهر، سیدمحمدحسین بلاغی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، نوید ناصر مدیر حوزه هنری آذربایجان شرقی، عوامل فیلم سینمایی «در آغوش درخت» از جمله بابک خواجه پاشا کارگردان، سجاد نصرالهی تهیه‌کننده و بازیگران فیلم از جمله جواد قامتی، روح‌الله زمانی، اهورا لطفی و رایان لطفی، وحید آقاپور بازیگر آذری زبان سینما و تلویزیون و استادان پیشکسوت هنری آذربایجان شرقی ازجمله مهدی لزیری، یعقوب صدیق‌جمال، مقصود عباس‌نژاد، رحیم عباس‌زاده، هاشم چاوشی، سیدرضا علوی، عباس زارع‌سرشت، حمید مجدآبادی، وحید شیرزاد و فرزاد محمدزاده در این مراسم حضور داشتند.

پردیس سینمایی ۲۹ بهمن تبریز با نام قدیم سینماآسیا که از قدیمی‌ترین و ماندگارترین سینماهای تبریز با قدمت ۷۰ ساله محسوب می‌شود، پس از سال‌ها فرسودگی از اواسط سال ۱۳۹۸ به همت موسسه بهمن‌سبز وارد فاز بازسازی شد و هم‌اکنون به پردیس مجهزی با ۱۰ سالن نمایش تبدیل شده است که از هفته آینده فعالیت خود را به طور رسمی آغاز خواهد کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.