افزایش قیمت دلار در ۴ بهمن ۱۴۰۲

از سراسر وب

در پی افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر  ، این روند امروز هم ادامه دار بود و قیمت دلار وارد کانال ۵۵ هزار تومان شد و به قیمت ۵۵،۳۵۰ رسید. با این حال رئیس کل بانک مرکزی همچنان معتقد است که نوسانات قیمت دلاری زودگذر است

البته قیمت ارزهای دیگر هم در بازار امروز افزایش داشته به طوری که یورو ۶۰،۲۳۰ تومان، پوند ۷۰،۴۳۰ تومان، دلار کانادا ۴۲،۱۱۰ تومان، درهم امارات ۱۵،۲۰۰ تومان و لیر ترکیه ۱،۸۳۰ تومان ارزشگذاری شدند.

دلار هرات نیز ۵۴،۵۷۰ تومان قیمت داشت.

مروز صحبت‌های محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی مورد توجه معامله گران بود. فرزین گفته تحولات منطقه بر بازار‌های مالی خاورمیانه و به تبع آن بازار‌های مالی کشور ما تاثیرگذار بوده است، ولی با توجه به وضعیت بسیار مطلوب منابغ ارزی کشور در مقایسه با سال‌های گذشته، این نوسانات زودگذر خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به توان سامانه‌های نظارتی بانک مرکزی گفت: «امروز در بانک مرکزی این توانایی را داریم افرادی که با نرخ‌های غیرعادی سعی در ایجاد التهاب در بازار ارز و آسیب زدن به نظام اقتصادی کشور را دارند را رصد و شناسایی کنیم اعداد بالای که توسط سودجویان معامله می‌شود به زودی شناسایی می‌شود و واحد‌های پولشویی ورود می‌کنند و به وظیفه خود در زمینه مسدود سازی حساب‌های ریالی و ارزی آنان عمل خواهند کرد.»

به عقیده معامله‌گران این صحبت‌های فرزین درمورد پولشویی شبیه توییت رئیس کل بانک مرکزی در ماه اردیبهشت و در سقف قیمت دلار بوده است. در آن توییت فرزین خطاب به فعالان اقتصادی کشور نوشته بود: «نمی‌توان ارز را از بازار غیررسمی دریافت کرد و همزمان به چشم‌داشت تخصیص ارز منتظر ماند تا مابه‌التفاوت آن را به‌دست آورد! سیاست بانک مرکزی کوچک‌سازی بازار غیررسمی است. ورود به بازار غیر رسمی معادل پولشویی است و موجب اخلال در نظام اقتصادی می‌شود.»

با وجود اینکه فرزین می‌گوید ذخایر بانک مرکزی در شرایط عالی قرار دارد، اما قراین و شواهد چیز دیگری را نشان می‌دهد. برخی تحلیلگران کاهش سهمیه بنزین را هم سیگنالی برای افزایش قیمت دلار ارزیابی می‌کنند و می‌گویند کاهش سهمیه نشان دهنده این است که دولت از یک طرف کسری بودجه دارد و از طرف دیگر به لحاظ اجتماعی و سیاسی توانِ گران کردن سوخت و جبران کسری بودجه خود را ندارد در نتیجه ناچار است به بازار ارز روی آورد و کسری بودجه را از طریق افزایش قیمت دلار و دیگر ارز‌های با اهمیت جبران کند.

حتی همین اظهارات فرزین نیز واکنش مثبتی از سوی بازار نگرفته و معامله گران می‌گویند براساس تجربه هر زمان روسای کل بانک مرکزی از کاهش قیمت‌ها سخن گفته اند اتفاقا شاهد افزایش قیمت‌ها بوده ایم و این اظهارات بیشتر خبر درمانی است و با واقعیت همخوانی ندارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.