انقلاب «منظور» در سازمان برنامه و بودجه

از سراسر وب

داوود منظور رئیس جدیدالورود سازمان برنامه و بودجه، مغز متفکر این سازمان مهم را دوپاره کرد.
به گزارش اکوایران، منظور تنها سه روز پس از دریافت حکم معاونت از ابراهیم رئیسی، تغییر ساختار را به عنوان نخستین دستور کار خود برای این سازمان عملیاتی کرد؛ تغییری برق آسا که به تفکیک مهمترین معاونت سازمان برنامه بودجه انجامید. پس از خط خوردن نام مسعود میرکاظمی از راس سازمان برنامه، این دومین تغییر مهم در این سازمان در سال جدید است.

تفکیک معاونت امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه

«اکوایران» اطلاع یافت که در پی این تغییر ساختار سازمانی، «معاونت امور اقتصادی و هماهنگی» سازمان برنامه که ماموریت داشت هماهنگی در امور برنامه و بودجه و همچنین امور اقتصاد کلان را توامان پیش برد، تفکیک و به دو معاونت «هماهنگی برنامه و بودجه» و «اقتصاد کلان» تقسیم شده است. این در حالی است که «معاونت امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه» در ایفای وظایف سازمانی خود، نقش مغز متفکر این سازمان را داشت و برخی کارشناسان بر این باورند که تفکیک این معاونت به دو معاونت مجزا از یکدیگر، می تواند به انحراف برنامه های مهم این سازمان ازجمله تضعیف توان تدوین بودجه سنواتی یا برنامه های بالادستی نظیر برنامه های توسعه منجر شود. از طرف دیگر می تواند در هماهنگ سازی تدوین و تخصیص بودجه موثر باشد . گواه این مدعا جدا سازی «امور هماهنگی و تلفیق بودجه» از «امور اقتصاد کلان و بخش درآمدها و تعهدات دولت» است. با وجود درهم تنیدگی ماموریت های این دو بخش که تعیین کننده منابع و مصارف بودجه های سالانه در لوایح تدوینی دولت هستند، این سوال مطرح است که آیا رئیس جدید سازمان برنامه با آگاهی از اثرات منفی این تفکیک، پای چارت سازمانی جدید را امضا کرده است؟

سوال دیگر آنکه با تفکیک «امور هماهنگی و تلفیق بودجه» از «امور اقتصاد کلان و بخش درآمدها و تعهدات دولت» در سازمان برنامه، چگونه تدوین بودجه سالانه و برنامه های توسعه، بدون پایش شاخص های کلان اقتصادی در سال های پیش رو ممکن خواهد بود؟ لوایح و برنامه هایی که باید مبتنی بر شاخص های کلان نگاشته شوند تا ضمن بیشترین انطباق با منابع و مصارف، به برآوردی منجر شوند که احتمال بیشترین تحقق را داشته باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.