این میوه سانتافه بازار شد! / قیمت نجومی واقعیت دارد؟

از سراسر وب

کارگر گفت: در بازار یک مدل نارنگی نداریم و هر کدام از نارنگی ها با توجه به کیفیت، قیمت مخصوص خود را دارد. نارنگی بندری در بازار میوه مثل سانتافه در بازار خودرو است و بنابراین قیمت بالاتری دارد.

روز گذشته قیمت نارنگی در کانال ها و سایت های خبری به چالشی جدید تبدیل شد. قیمت نارنگی‌ های معروف به بندری و یافا شمالی در بازار به قیمت ۶۰ تا ۱۰۰ هزار تومان رسید و این قیمت حتی در مناطق جنوب تهران هم صدق می کرد. این در حالی است که قیمت موز، که به دلیل وارداتی بودن آن با نرخ دلار محاسبه می‌شود، با قیمتی کمتر در بازار عرضه می ‌شود. در حال حاضر، قیمت موز درجه یک در بازار به طور میانگین بین ۶۸ تا ۷۵ هزار تومان برای هر کیلوگرم محاسبه می‌شود.

بر همین اساس خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با اسدالله کارگر؛ رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی به بررسی قیمت های جدید میوه در بازار پرداخته است که در ادامه گزارش می خوانیم.

    کارگر

    نارنگی به ۱۰۰ هزار تومان رسید؟

    اسدالله کارگر؛ رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی به خبرنگار گسترش نیوز در پاسخ به این سوال که آیا نارنگی ۱۰۰ هزار تومانی صحت دارد یا خیر، گفت: اصولی نیست که بیایم و این ادعا را داشته باشیم که مثلا خودرو به قیمت ۵، ۱۰ یا ۱۵ میلیارد رسیده است، باید عنوان شود که چه مدل خودرویی به این قیمت رسیده است. آیا مدل و کیفیت همه خودروها یکسان است؟ قطعا خیر. در مورد نارنگی هم همین وضعیت است. فقط یک مدل نارنگی در بازار میوه و تره‌بار وجود ندارد و بلکه چندین مدل نارنگی با کیفیت های مختلف در بازار داریم.

    وی افزود: نارنگی بندری یک نوع نارنگی است و کیفیت بالایی دارد و بنابراین طبیعی است که قیمت بالاتری نسبت به انواع دیگر نارنگی داشته باشد. اما به فرض این ادعا شود که نارنگی انشو به قیمت هر کیلو ۱۰۰ هزار تومان رسیده است، این ادعا از پایه اشتباه است. علاوه بر این موضوع، نارنگی ها در چند مدل پیج، انشو، یافا و بندری در بازار موجود است. نارنگی بندری در بین دیگر نارنگی ها مثل همان خودروی سانتافه است ولی نوع دیگر نارنگی موجود در بازار مثل انشو، پیج و یافا مثل خودروهای ایرانی است و بنابراین قیمت متعادل تری دارد. به همین دلیل نمی توان نارنگی بندری را با انواع دیگر نارنگی یکی دانست و قیمت هم همان رنج را انتظار داشت. بعضی وقت‌ها غیر کارشناسانه خبرهایی درفضای مجازی به گردش در می آید و این اقدام اصلا اصولی نیست.

    بندری-نارنگی

    قیمت جدید انواع نارنگی توسط اتحادیه اعلام شد

    رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی خاطرنشان کرد: قیمت نارنگی انشو از ۲۰ ، ۲۵ و تا ۳۵ هزار تومان فروخته می شود. همچنین قیمت نارنگی پیج از ۲۰ هزار تومان تا میانگین ۳۵ هزار تومان و حداکثر ۵۰ هزار تومان به فروش می رسد. همچنین نارنگی یافا از ۲۰ هزار تومان شروع شده و میانگین آن به ۳۰ هزار تومان رسیده و حداکثر به مبلغ ۴۰ هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد. اجناسی که خارج از کشف قیمت اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی قرار دارد و به نوعی قیمت نجومی به حساب می آید، اصلا در نرخ نامه ما قرار نمی گیرد.

    کارگر در ادامه گفت: کشف قیمت توسط کارشناسان انجام می شود. مثلا براساس عرضه و تقاضایی که هفتگی انجام می شود، قیمت هر کدام از اقلام تعیین می شود. ممکن است نارنگی بندری به این قیمت هم رسیده باشد اما ولی نباید به واسطه این اتفاق، قیمت نارنگی بندری را ملاک تعیین قیمت برای تمام انواع مختلف نارنگی دانست. دلیل بالا رفتن قیمت نارنگی بندری و رسیدن آن به ۱۰۰ هزار تومان هم فقط به خاطر کیفیت آن است. چون نارنگی ۲۰ هزار تومانی نبوده است که یک‌دفعه به این قیمت رسیده باشد. این نارنگی برند است از همان قبل از تغییر قیمت، محدوده قیمتی گران تری نسبت به نارنگی های دیگر داشته است.

    ممکن است شما دوست داشته باشید
    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.