بدعت بد قاچاق فیلم در سینمای ایران
از سراسر وب
“شب، داخلی، دیوار” تازهترین قربانی فقدان کپیرایت در ایران شد و نسخه قاچاق این فیلم هم در تلگرام و شبکههای ماهوارهای پخش شد تا فیلمی که میتوانست در گیشه سینماها به اقتصاد رسمی سینمای ایران رونق ببخشد، سرمایهاش بوسیله قاچاق تاراج شود.
از ابتدای سال، هفت فیلم به این سرنوشت دچار شدند که بیشترشان هم متعلق به سینمای اجتماعی و قابل تامل بودند.
“شب، داخلی، دیوار”، “جنگ جهانی سوم”، “خط فرضی”، “اورکا”، “تفریق”، “بیرویا”، “ارادتمند نازنین بهاره و تینا” فیلمهایی هستند که امسال قاچاق شدند.
این آثار را اگر در کنار فیلمها و سریالهایی که بلافاصله پس از اکران آنلاین یا پخش نمایشخانگی از پخش قاچاق تلگرام و شبکههای ماهوارهای سردرمیآورند قرار دهیم، عمق به مخاطره افتادن امنیت سرمایهگذاری فرهنگی در عرصه فیلمسازی بواسطه فقدان قانون کپیرایت در ایران و عدم مبارزه با قاچاق محصولات فرهنگی را متوجه میشویم.
معضلی که هیچ مسئول و مدیری در ایران گردن نمیگیرد و هیچ ارادهای هم برای پایان دادن به آن دیده نمیشود!