برنامه‌ریزی برای ارزآوری ۵ میلیارد دلاری از مسیر صدور خدمات فنی و مهندسی

از سراسر وب

رئیس مرکز بین‌الملل و هماهنگی دیپلماسی وزارت نیرو گفت: بحث توسعه دیپلماسی به‌خصوص با کشورهای همسایه در صدور خدمات فنی و مهندسی آب با جدیت در حال پیگیری است و به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا ۴ تا ۵ سال آینده بتوانیم سالانه بیش از ۵ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مجتبی اکبری، در نشست خبری افتتاح پروژه سد و نیروگاه اومااویا در سریلانکا اظهار داشت: حوزه دیپلماسی وزارت نیرو ۵ کمیسیون مشترک با کشورهای قطر، اسلوونی، سریلانکا، قطر، تاجیکستان و الجزایر در دستور کار دارد و هدف این کمیسیون‌ها این است که برای حوزه اقتصاد و خدمات فنی و مهندسی به کشورهای هدف  برنامه‌ریزی کند.

وی با بیان اینکه پروژه اومااویا بزودی با حضور مقامات دو کشور در سریلانکا به افتتاح می رسد، افزود: دوماه پیش در سفر به سریلانکا مسئولان این کشور اذعان داشتند یک پروژه بسیار مهم در کشور سریلانکا به موقع و با هزینه برآورد شده توسط این کشور بدست متخصصان ایرانی اجرا شده است و بسیار اعلام رضایت داشتند.

رئیس مرکز بین‌الملل و هماهنگی دیپلماسی وزارت نیرو رقم تأمین مالی این پروژه توسط سریلانکا را ۵۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: متخصصان ایرانی با صدور و انتقال دانش و خدمات فنی و مهندسی به کشور سریلانکا، امکان آغاز فعالیت شرکت‌های سریلانکایی در امور مهندسی صنعت آب و برق را فراهم کردند که این مسئله مورد تقدیر رئیس جمهوری سریلانکا قرار گرفت.

وی افزود: این پروژه بزرگ مهندسی ظرف روزهای آینده توسط مسئولان ایرانی و سریلانکایی به بهره برداری خواهد رسید.

اکبری بحث بازارسازی برای شرکت‌های ایرانی را در دولت یک رویکرد جدی دانست و گفت: بحث توسعه دیپلماسی به‌خصوص با کشورهای همسایه در صدور خدمات فنی و مهندسی آب با جدیت در حال پیگیری است و به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا ۴ تا ۵ سال آینده بتوانیم سالانه بیش از ۵ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشته باشیم.

وی ادامه داد: در کشورهای عراق، الجزایر، قطر، تاجیکستان، اسلوونی و حوزه آفریقا در حال بررسی و مذاکره اجرای پروژه های جدید آب و برق توسط متخصصان ایرانی هستیم.

وی  گفت: ظرفیت صادرات خدمات فنی – مهندسی صنعت آب و برق در سال گذشته ۶۰۰ میلیون دلار بوده است؛ البته توان صادرات در این بخش ۵ میلیارد دلار است اما در شرایط حاضر این امکان میسر نشده است.

وی با بیان اینکه شرکت فراب در کشور سریلانکا از سال‌های گذشته پروژه بزرگ و چندمنظوره اومااویا را آغاز کرده است، ادامه داد: پروژه سد و نیروگاه اومااویا یکی از بزرگترین پروژه‌های کشور سریلانکا است و ۴۰۰ مهندس ایرانی در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران در این پروژه فعال بوده‌اند.

اکبری یادآور شد: همچنین سال‌ها پیش، پروژه برق رسانی به ۱۰۰۰روستا به همت متخصصان ایرانی توسط یک شرکت داخلی در سریلانکا آغاز و در سال ۱۳۹۲ به اتمام رسید. نکته مهم این است که روستاهای این کشور به صورت پراکنده است و فرآیند برق رسانی را با دشواری و پیچیدگی روبرو می‌کند، اما شرکت فراب با اتکا با توان مهندسان ایرانی در حوزه سدسازی، نیروگاه‌سازی و برق‌رسانی بسیار در این باره موفق ظاهر شد.

رئیس مرکز بین‌الملل و هماهنگی دیپلماسی وزارت نیرو در ادامه به نظر مساعد رئیس جمهور و نخست وزیر کشور سریلانکا در پی فعالیت مهندسان ایرانی برای پیشبرد پروژه‌های مهم صنعت آب و برق اشاره کرد و بیان داشت: اعتبار پیشبرد پروژه اومااویا به میزان ۵۰۰ میلیون دلار توسط دولت سریلانکا تامین شد.

وی همچنین اظهار داشت: در شمال کشور عراق نیز شرکت فراب، پروژه‌ دیگری را در دست اقدام دارد و در ماه‌های آینده، افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق ایران هم‌اکنون در بیش از ۱۸ کشور دنیا در حال انجام است، اضافه کرد: راهبرد دولت سیزدهم با تاکید بر این نکته لحاظ شده است که در حوزه دیپلماسی اقتصادی طی ۴ تا ۵ سال آینده بیش از ۵ میلیارد دلار واردات ارز به کشور صورت گیرد.

اکبری یادآور شد: صادرات خدمات فنی – مهندسی صنعت آب و برق در سال گذشته ۶۰۰ میلیون دلار بوده است؛ البته توان صادرات در این بخش ۵ میلیارد دلار است اما در شرایط حاضر این امکان میسر نشده است. در عین حال هم اکنون ۷۰ درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور مربوط به صنعت آب و برق است

رئیس مرکز بین‌الملل و هماهنگی دیپلماسی وزارت نیرو در ادامه از پیشبرد پروژه‌ای با همکاری پژوهشگاه نیرو و شرکت‌های منطقه درحوزه ساخت و فروش تجهیزات صنعت آب و برق خبر داد.

وی با بیان این که هم‌اکنون برگزاری پنج کمیسیون مشترک اعم از سریلانکا، قطر، الجزیره، اسلونی، و تاجیکستان در دستور کاراست، افزود: هدف از تشکیل این کمسیون‌های مشترک همکاری‌های اقتصادی برنامه‌ریزی به منظور توسعه حجم مبادلات حوزه اقتصادی و ارائه خدمات فنی – مهندسی است و درکشورهایی چون تاجیکستان، سریلانکا، قطر، عراق و حوزه افریقا در حال پیشبرد امور هستیم.

اکبری  خاطرنشان کرد: مطالعات احداث مزرعه انرژی خورشیدی توسط متخصصان ایرانی در کشور سریلانکا آغاز شده است و شاهد برقراری رایزنی‌ها در این باره هستیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.