بهشت گمشده‌ای در ایران که جهانی شد | ماسوله کردستان را بشناسید

از سراسر وب

پالنگان یکی از هشت منطقه نمونه گردشگری در کردستان است که عنوان «بهشت گمشده» دارد و سال ۱۴۰۰ در قالب منظر فرهنگی اورامان ثبت جهانی شد، این روستا به دلیل پلکانی بودن به ماسوله کردستان هم معروف است و هر ساله پذیرای گردشگران زیادی از اقصا نقاط کشور است.
به گزارش همشهری آنلاین، روستای پالنگان کردستان درست مثل این است که بهشت را در شکاف کوهستانی در این حوالی جاری کرده باشند! اینجا قطعه ای از بهشت است با زیبایی های چشم نواز و وصف ناشدنی که هیچ قلمی را توان نوشتن و هیچ زبانی را یارای بیان آن نیست.

اینجا روستای پالنگان از توابع شهرستان کامیاران در جنوب غرب استان کردستان است. روستایی زیبا و بکر در دامنه کوه و در میان دره تنگی‌ور. پالنگان به لحاظ تاریخی، جاذبه‌های طبیعی و پدیده‌های فرهنگی اهمیت و ارزش زیادی دارد و یکی از مقاصد اصلی گردشگری در استان کردستان است. بافت پلکانی روستا، طبیعت سرسبز آن، رودخانه خروشانی که از میان روستا عبور می‌کند، رمز و رازهای تاریخی که از پس سالیان دراز هنوز در دل روستا می‌جوشد در کنار آیین‌ها و مراسم‌های باشکوهی که به مناسبت‌های مختلف در این روستا برگزار می‌شود، پالنگان را به پازل زیبایی برای دیدن و شنیده شدن تبدیل کرده است.

روستای پالنگان یکی از هفت منطقه نمونه گردشگری استان کردستان است که با داشتن تاریخی بلند، طبیعتی زیبا و همچنین فرهنگ غنی مردمش به عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در استان کردستان شناخته می‌شود و سال ۱۴۰۰ در قالب منظر فرهنگی اورامان ثبت جهانی شد.

گردشگران در سفر به روستای پالنگان می‌توانند در بافت تاریخی و منحصربه‌فرد روستا گردش کنند، در میان خانه‌های پلکانی روستا قدم بزنند، از طبیعت زیبای اطراف روستا لذت ببرند، انرژی حیات‌بخش رودهای خروشان و چشمه‌های جوشانش را وارد جان کنند و با حضور در مراسم سنتی مردم روستا تجربه‌ای ارزشمند و به یادماندنی برای خود ثبت کنند.

برای رسیدن به این روستا بعنوان یکی از زیباترین تابلوهای آفرینش در مسیر جاده کامیاران به سروآباد از روستاهای ماویان، گشکی، گازرخانی، بزوش، کاشتر و یوزیدر به ماسوله کردستان گذر می‌کنید روستاهایی که هر کدام در نوع خود بی‌نظیر و دیدنی هستند.

در کنار بافت پلکانی یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های پالنگان، قدمت و موقعیت سیاسی این روستا است. براساس شواهد و اسناد تاریخی، روستای پالنگان از دوران پیش از اسلام محل زندگی اقوام ایرانی و محل زندگی قوم ماد بوده است.
پالنگان در دورانی طولانی یکی از مقرهای اصلی فرمانروایی منطقه بوده و شواهد نشان می‌دهد امرای کلهر برای مدتی در این منطقه به فرمانروایی مشغول بوده‌اند. این روستا در دوره‌ای به مدت ۴۰۰ سال مرکز حکومت اردلان بود تا آنکه مقر فرمانروایی به قلعه حسن‌آباد سنندج انتقال داده شد.

بهار و تابستان بهترین فصول برای سفر به روستای پالنگان است. طبیعت روستا در این فصل‌ها زنده و سرسبز است و از طرفی هم دمای معتدل هوا موجب می‌شود گردشگران بتوانند از سفر خود لذت بیشتری ببرند.

در فصل بهار و تابستان طبیعت بکر روستا شاداب و سرسبز است و رودخانه‌ها و چشمه‌هایش خروشان هستند. همچنین در این فصل‌ها گردشگران می‌توانند از محصولات باغی روستا نیز خرید کنند و از دیدن مراسم سنتی اهالی روستا لذت ببرند.

در چرایی انتخاب نام پالنگان برای این روستا دو دلیل بیان می‌شود، این روستا گاهی با نام پالنگان و گاه پلنگان خوانده می‌شود. اگر واژه پلنگان را بپذیریم می‌توانیم ادعا کنیم انتخاب این نام به زیستگاه پلنگان اشاره دارد که در این منطقه زیست داشته‌اند. اما اگر واژه پالنگان را بپذیریم باید این واژه را ریشه‌یابی کنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.