خبر مهم وزیر کار درباره تغییر دهک بندی خانوارها

از سراسر وب

دهک بندی یارانه نقدی وارد مرحله تازه ای شد . با تغییر دهک بندی خانوارها یارانه نقدی  برخی افزایش و برخی کاهش پیدا می کند وزیر کار گفت : به‌زودی دهک‌بندی یارانه‌بگیران را دوباره بررسی خواهیم کرد.

.چندی پیش معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: ، مبلغ ۲۰ درصد یارانه اعتباری، به ازای هر فرد خانوار، در حساب سرپرستان سه دهک اول تا سوم؛ یعنی حدود ۲۵ میلیون نفر، شارژ شد.  میزان افزایش یارانه نقدی، ۲۰ درصد اعلام شده است اما این افزایش شامل همه یارانه‌بگیران نشده است و تنها ۸.۵ میلیون نفر باید منتظر واریز یارانه نقدی خرداد با مبلغ جدید باشند. جزئیات زمان واریز و مبلغ یارانه نقدی جدید اعلام شد.

در تازه ترین سخن، وزیر کار: به‌زودی دهک‌بندی یارانه‌بگیران را دوباره بررسی خواهیم کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:دهک‌بندی‌های جدید یارانه اعلام می‌شود/دهک‌بندی‌های یارانه هر ۶ ماه یکبار اصلاح می‌شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دهک‌بندی‌های یارانه قابل‌اصلاح هستند، این دهک‌بندی‌ها در طول سنوات یعنی هر شش ماه یکبار بازآفرینی و بازسازی می‌شود و دهک‌بندی‌ها اصلاح می‌شود و به متقاضیان و مراجع رسمی اعلام می‌شود.

صولت مرتضوی درباره تغییرات در دهک‌بندی‌ها گفت: دهک‌بندی‌های یارانه قابل‌اصلاح هستند، سامانه‌ «پایگاه رفاه ایرانیان» شاخص‌هایی برای دهک‌بندی‌ها تعریف کرده است و امکان دارد کسی از دهک چهار به دهک پنج ارتقا یابد و بالعکس. این سامانه همواره قابل بروزرسانی است.

وی با بیان اینکه این دهک‌بندی‌ها در طول سنوات یعنی هر شش ماه یکبار بازآفرینی و بازسازی می‌شود و دهک‌بندی‌ها اصلاح می‌شود و به متقاضیان و مراجع رسمی اعلام می‌شود، گفت: چنانچه کسی به دهک‌بندی اعتراض دارد می‌تواند از طریق سامانه‌های متعدد هم در وزارت تعاون هم ادارات استانی تعریف کردیم هم به صورت غیرحضوری اعتراض خود را اعلام کند همکاران ما بررسی می‌کنند و نتایج بررسی به افراد اعلام می شود.

وزارت کار

سه دهک اول درآمدی چیست و چه کسانی را شامل می‌شود؟

به طور مشخص، تعریف سه دهک اول درآمدی چیست و چه کسانی را شامل می‌شود؟

در سال‌های گذشته، دهک‌بندی با توجه به میزان درآمد خانوار انجام می‌شد، اما پس از آن تصمیم بر این گرفته شد که غربالگری دهک‌ها بر اساس «آزمون وسع» صورت گیرد.

در این باره در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان توضیحاتی ارائه شده است. غربالگری در آزمون وسع بر اساس مولفه‌هایی مانند تعداد اعضای خانوار، جنسیت سرپرست خانوار، تعداد خودرو، مجموع ارزش خودرو، تعداد ملک اظهاری، تعداد سفر‌های خارجی، گردش حساب، شغل افراد و … انجام می‌شود. همچنین، مواردی مثل معلولیت و بیماری‌های خاص هم در این غربالگری مد نظر قرار می‌گیرند.

پیشتر، اطلاعاتی هم در مرکز آمار ایران درج شده بود که نشان می‌داد کدام خانواده با چه میزان درآمد به چه دهکی تعلق دارد. اگر هزینه کل یک خانوار به طور متوسط ۳.۳ نفره، حدود ۷۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در ماه باشد، این یعنی در دهک اول قرار می‌گیرند و جزو ۱۰ درصد فقیرترین خانوار‌های کشور هستند. در ضمن، اگر هزینه خانوار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان باشد در دهک دوم و اگر هزینه دو میلیون تومان باشد، در دهک سوم قرار می‌گیرند.

چطور بفهمیم در چه دهکی قرار داریم؟

چطور بفهمم دهک چندم هستم؟ این سوالی است که هر شهروند ایرانی شاید بارها از خود پرسیده باشد؟ چند سال است که بخشی از یارانه هایی که به سوخت، برخی مواد خوراکی، آب، برق و سایر اقلام از این دست اختصاص می یافت، در قالب طرح هدفمندسازی یارانه ها، به طور مستقیم و نقدی به حساب سرپرست خانوار ها واریز می شود. پس از آن دهک بندی جامعه برای پرداخت یارانه در دستور کار قرار گرفت. به این صورت که سه دهک پردرآمد جامعه از دریافت یارانه کنار گذاشته شدند و هفت دهک باقی‌مانده یعنی اقشار کم‌درآمد مشمول دریافت یارانه هستند. در پی این تصمیمات، سوال مهمی که برای اغلب خانواده ها به وجود آمد این بود که چطور بفهمیم دهک چندم هستیم؟ در ادامه این مطلب روش فهمیدم دهک خانوارها توضیح داده می شود.

یارانه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.