درباره یک شایعه سینمایی که بار دیگر پررنگ شده است
از سراسر وب
نخستین بار محمدرضا شفیعی، تهیه کننده و فعال رسانهای بود که با انتشار توئیتی در حساب کاربری خود اعلام کرد، برخی پروژههای سینمایی، پلانهایشان را با دو وضعیت بی حجاب و باحجاب ثبت میکنند. او در توئیتر نوشت: «امروز متوجه شدم برخی فیلمهای سینمایی در حال فیلمبرداری، پلانهای خود را با دو وضعیت با حجاب و بیحجاب برداشت میکنند. جنگ ترکیبی دشمن با ایجاد محاسبات غلط برای برخی سینماگران، با بصیرت آنها چه کرده است؟» خبری که با واکنشهای ضد و نقیضی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی همراه شد. برخی آن را شایعهپراکنی جهت تخریب سینماگران و بدنامی آنها دانستند و برخی هم بهرغم تکذیب نهادهای رسمی، بر صحت آن تاکید داشتند.
واکنش سازمان سینمایی
با انتشار این خبر در فضای مجازی، به فاصله اندکی مدیرکل دفتر تولید سازمان سینمایی نسبت به انتشار خبر تولید آثار سینمایی به دو وجه بی حجاب و باحجاب واکنش نشان داد و صحت آن را رد کرد. بهمن حبشی، مدیرکل دفتر تولید سازمان سینمایی در واکنش به خبر فیلمبرداری برخی آثار سینمایی در دو شکل بیحجاب و با حجاب گفت: براساس اطلاع موثق سازمان سینمایی، چنین خبری صحت ندارد و هیچ یک از فیلمهای سینمایی در حال تولید دست به چنین اقدام قانونشکنانهای نزدهاند و تاکید کرد: بدیهی است در صورت صحت چنین خبری، فیلم موردنظر در هر مرحلهای از ساخت و تولید، متوقف و تبعات جبرانناپذیری برای سازندگان اثر در پی خواهد داشت.
حبشی ادامه داد: توصیه ما بهعنوان سازمان سینمایی به سرمایهگذاران، تهیه کنندگان و کارگردانان این است که مراقب اسم، اعتبار و سرمایه خود باشند، چراکه تبعات هرگونه تخطی از قوانین رسمی کشور متوجه عوامل اصلی خواهد بود. او عنوان کرد: سینمای ایران همواره سینمایی شریف، قانونمند و متعالی بوده و بدون تردید مطابق با قوانین رسمی و موجود کشور به حیات پربرکت خود ادامه خواهد داد. مدیرکل دفتر تولید سازمان سینمایی اعلام کرد: براساس پیگیریها و اطلاع دقیق مسئولان سازمان سینمایی، پروژههای در حال تولید کاملا منطبق بر قوانین و مقررات در حال تولید است و حاشیهسازیها تاثیری بر روند طبیعی تولید و زیست حرفهای و قانونمند سینماگران نخواهد گذاشت.
سیاست دوگانه حجاب در سینما
مسئله حجاب در سینمای ایران و چالشهای مرتبط با آن در تولید و نمایش فیلم، موضوع امروز نیست و بعد از پیروزی انقلاب و طی این چهار دهه، در شمایل و اشکال مختلفی مطرح شده که شاید یکی از مهمترین فرازهای آن مربوط به مشکلاتی است که برای فیلم «کاناپه» کیانوش عیاری در استفاده از کلاهگیس برای زنان پیش آمده بود. قصه از این قرار بود که نمایی از فیلم توقیفشده «کاناپه»، ساخته کیانوش عیاری در شبکههای اجتماعی منتشر شده بود که بازیگران زن در صحنههای داخلی کلاهگیس دارند. فیلم «کاناپه»، سال ۱۳۹۵ ساخته شد و از آن زمان تا امروز توقیف است، دلیل این توقیف هم استفاده از کلاهگیس برای حضور بازیگران خانم بدون حجاب در فیلم اعلام شد. جالب اینکه بازیگران زن زمان فیلمبرداری موهای سرشان را تراشیده بودند، برای اثبات این موضوع که از کلاهگیس استفاده کردهاند و موهای خودشان نیست. اما نکته جالب توجه که بار دیگر مشکل فیلم کاناپه و استانداردهای دوگانه درباره بازنمایی حجاب در سینمای ایران را پیش کشید، این بود که در سال ۹۹ از تلویزیون سریال «روزهای ابدی»، ساخته جواد شمقدری (رئیس سازمان سینمایی دوره محمود احمدینژاد) از آنتن شبکه یک سیما پخش شد که اتفاقا با استفاده از همین کلاهگیس زنان بدون حجاب در آن سریال به ایفای نقش پرداختند.
حسین شمقدری (فرزند جواد) در ارتباط با این اتفاق در توئیتی نوشت: «بعد از انقلاب، کارگردانان باید زنان را با روسری نشان میدادند، حتی در خانه! همان موقع مسئله را با امام(ره) مطرح میکنند، شنیده شده پیشنهادی میآید که از کلاهگیس استفاده کنید. حالا جواد شمقدری (پدرم)، در سریال «روزهای ابدی» از این راهکار استفاده میکنند». همان موقع بعد از این توئیت اتفاقا بحثها داغ شد، بهخصوص که در زیر همین توئیت امید رئیس دانا (آهنگساز) نوشت: « برای شما آزاده، ما همین کار را در فیلم «کاناپه»، کردیم ولی فیلممان توقیف شد». او در مورد وضعیت کاناپه گفت: «این فیلم در خواب زمستانی است. بهواسطه یک سوءتفاهم چهار پنج ساله. مسئله حجاب است. موهای بازیگران خانم فیلم با نمره چهار زده شد و کلاه گیس گذاشتیم و فقط در خلوت خانه خودشان به این شکل هستند، ولی وقتی بیرون یا اداره میروند، طبق قوانین جمهوری اسلامی حجاب دارند.» اما همان موقع عیاری در این باره گفت: «این روزها صحبتهایی است درباره اینکه چرا در روزهای ابدی حجاب به این شکل است. از این فضای ایجادشده به اینجا رسیدم که خوشحالم آقای شمقدری اینکار را کردند. با هر تعریفی کاری که آقای شمقدری کردند، یک گام رو به جلو است.»