دلار در آستانه ورود به کانال ۵۵ هزار تومان

از سراسر وب

در معاملات امروز بازار تهران دلار همچنان به افزایش قیمت خود ادامه داده و چیزی نمانده که وارد کانال ۵۵ هزار تومان شود.

دلیل این افزایش قیمت دلار ، بالا رفتن قیمت درهم امارات و دلار هرات است. به طوری که درهم امارات به آستانه ۱۵ هزار تومان رسید و دلار هرات نیز حدوده ۵۳،۸۵۰ تومان معامله شد.

امروز یورو ۵۹،۵۴۰ تومان، پوند ۶۹،۵۰۰ تومان، درهم امارات ۱۴،۹۸۰ تومان، لیر ترکیه ۱،۸۰۵ تومان و دلار کانادا ۴۱،۵۲۰ تومان در بازار تهران قیمت خوردند.

تقاضا در بازار امروز همانند دیروز افزایشی است و فروشنده زیاد نیست. برخی معامله‌گران که در روز‌های گذشته از تشدید ارزپاشی سیاست‌گذار برای تثبیت قیمت ارز می‌گفتند، معتقدند سیاست‌گذار مانع ورود قیمت دلار به کانال ۵۵ هزار تومانی می‌شود؛ اما کارشناسان اقتصادی بار‌ها تاکید کرده‌اند که سیاست فریز ارزی بانک مرکزی، قیمت دلار را از سایر بازار‌ها عقب نگه داشته و این موضوع دیر یا زود خود را نشان می‌دهد.

برخی از کارشناسان ارزی هدف اول بازارساز را کنترل نوسانات در سطوح قیمتی حال حاضر می‌دانند. به عقیده این افراد با توجه به ریسک‌های جدید سیاستگذار ارزی در تلاش است تا در وهله اول شدت نوسانات بازار را کاهش دهد و پس از آن اقدام به کاهش نرخ کند. اما برخی دیگر معتقدند که این مسیر نمی‌تواند موفق ظاهر شود چرا که نرخ ذاتی دلار در محدوده ۵۷ هزار تومان است و پیشروی هفته‌های اخیر تلاش بازار برای رسیدن به نرخ ذاتی است. بازارساز فقط می‌تواند با عرضه و ارزپاشی مانع از رشد قیمت شود که این کار نیز تبعات زیادی در پی دارد.

در این بین عده‌ای هم معتقدند دولت برای جبران کسری بودجه خود چاره‌ای ندارد جز اینکه اجازه رشد به نرخ دلار و دیگر ارزهای رایج دهد چرا که امکان کنترل بازار با ارزپاشی و عرضه ارز، ارزان‌قیمت را ندارد.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.