دیدنی‌ترین اشیای موزه زرتشتیان کرمان

از سراسر وب

کرمان جاذبه‌های درجه یک و شگفت‌انگیزی دارد، از این رو با ما همراه باشید و درباره چند شیء دیدنی‌تر در موزه زرتشتیان کرمان بیشتر بدانید.
یکی از جاذبه‌های شاخص شهر کرمان آتشکده و موزه مردم شناسی زرتشتیان این شهر است. موزه مردم شناسی زرتشتیان کرمان را می توان به عنوان تنها موزه مردم شناسی زرتشتیان در جهان نام برد که در مجموعه آتشکده زرتشتیان شهر کرمان قرار دارد. این موزه شامل بخش های مجزایی است که اشیا جمع آوری شده توسط پایه‌گذاران موزه و میراث فرهنگی وقت در این بخش ها در پشت شیشه ها نگه داری می شوند. آتشکده و موزه مردم شناسی کرمان یکی از جاذبه های کرمان است که علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ زرتشتیان می توانند در سفرشان به کرمان از این مکان بازدید کنند.

درباره موزه زرتشتیان کرمان
موزه زرتشتیان ایران در واقع در آتشکده زرتشتیان کرمان جای گرفته است که این آتشکده در سال ۱۳۰۳ خورشیدی ساخته شده است. از موسسین این موزه می توان بهدنیان فرزانه، هرمز اشیدری و مهیندخت سیاوشیان را نام برد. طرح اولیه ی این موزه توسط آقای مهران غیبی مدرس دینی کلاس های زرتشتیان و همچنین آقای دکتر پرویز خشنودی رئیس انجمن در سال ۱۳۶۲ مطرح شد.
در سال ۱۳۷۴ موبد مهران غیبی با نامه ‌نگاری با سازمان میراث فرهنگی وقت اقدام به جمع آوری اشیا و وسایل قدیمی از خانه‌های قدیمی نمود. با مکاتبات و بازدید مسئولین وقت سازمان میراث فرهنگی تاسیس موزه زرتشتیان کرمان در برنامه‌های رسمی سازمان میراث فرهنگی گنجانیده شد. افتتاح این موزه در سال ۱۳۸۴ و همزمان با جشن تیرگان توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صورت گرفت.

آتشکده زرتشتیان کرمان یک بنای آجری است، این معبد در کنار باغی قرار دارد که وجود این باغ آرامش حضور در این معبد را چند برابر می کند. مرمت و بازسازی معبد توسط اساتید معماری کرمان صورت گرفته است و با این بازسازی آتشکده زیباتر از قبل شده است. در کنار ساختمان آتشکده زرتشتیان کرمان موزه مردم شناسی زرتشتیان بنا شده است.
ساختمان این موزه توسط سرکارخانم مهین دخت سیاوشیان ساخته و وقف موزه شده است. اشیا در این موزه در دو طبقه نگهداری می شوند که یک طبقه مربوط به لوازم آشپزی، کتیبه ها، لباس های مخصوص زرتشتیان و کتاب های قدیمی است و طبقه دیگر اختصاص به عکس های قدیمی دارد.
بین این دو طبقه فضای پلکانی وجود دارد که لوازم خانگی و لوازم کشاورزی در این بخش نگهداری می شود. زمان پیشنهادی برای بازدید از این موزه ۱ الی ۲ ساعت است و برای بازدید از آتشکده و موزه مردم شناسی کرمان باید بلیت ورودی تهیه کنید، و هر روز به جز دوشنبه ها از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ ظهر و ۱۶ تا عصر۱۸ می توانید از این موزه بازدید کنید.

موزه مردم‌ شناسی زرتشتیان در استان کرمان، تنها موزه مردم‌شناسی زرتشتیان جهان است که در داخل مجموعه آتشکده زرتشتیان شهر کرمان قرار دارد. بازدید از آتشکده زرتشتیان که آتش مقدسی در آتش دان آن شعله ور است ما را با رسومات مذهبی زرتشتیان آشنا می سازد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.