شاهکار هیوندای در دنیای آفرود

از سراسر وب

اقتصاد ایران نوشت: شرکت هیوندای کره جنوبی در حرکتی جالب در نمایشگاه امریکا در شهر نیویورک از دو محصول فوق العاده خود رونمایی کرد. در نگاه اول انتظاری از شرکت کره ای برای ورود به دنیای پر ادعا و مخوف آفرود نبود اما هیوندای نشان داد که داستان متفاوت است و باید سر هر رقیبی را برید.

 

download-2-1024x683_11zon

 

هیوندای از مدل جدید آفرود خود در قالب سانتا کروز XRT مدل ۲۰۲۵ زمانی رونمایی کرد که این خودروساز طرح های جدیدی را برای کراس اوور توسان و کامیون استاندارد سانتا کروز آخر هفته گذشته در نمایشگاه بین المللی خودرو نیویورک به نمایش گذاشت.

هدف طراحی‌های جدید توسان و سانتا کروز، ظاهری عضلانی‌تر با حالت قوی‌تر، عریض‌تر و گسترش جلوپنجره برای تطبیق با نور یکپارچه است.

براد آرنولد، مدیر ارشد طراحی آمریکای شمالی هیوندای دیزاین در نمایشگاه خودرو گفت: «خطوط عمودی بیشتر و چراغ‌های جلوی بازطراحی‌شده و دریچه‌های دریچه بزرگ‌تر با ظاهری تهاجمی‌تر، هستند. برای XRT، قلاب‌های یدک‌کش ، لاستیک‌های هیجان انگیز تر و  ظاهر قوی‌تر اضافه کردیم.»

داخل خودرو

در داخل خودرو شما زرق و برق زیادی را نخواهید دید و خبری از رنگ های زیاد و دلربا نیست تنها به این دلیل که شما یک خودروی جدی و آفرود سوار خواهید شد.

یک نمایشگر که به دو سیستم عامل گوشی های اندروید و ایفون سازگار است تنها همدم شما در طول مسیر خواهید بود و داشبورد ساده با فرمانی شبیه خودروهای دهه ۷۰ امریکایی به بازار یانکی های این نوید را می دهد که بازار آفرود از آن شاه خودروسازی کره است.

download-3-1024x683_11zon

روکش های چرمی و کیلومتر دیجیتالی ساده برای سانتا کروز هزینه نگهداری را برای راننده کم می کند و این اتفاق هم باعث افزایش دید راننده خواهد شد. خوب قرار هم نیست اتفاق مهم تری برای این جنس از خودروها بیفتد.

خوب نکته مهم شاید برای خیلی از خریداران اینجا باشد که صندلی های عقب و نشیمن های عقب به شدت تنگ و کم جا هستند و بیشتر سرنشینان را یاد خودرهای اقتصادی یا چینی می اندازد.

آرنولد که تیمش در کالیفرنیا بر به‌روزرسانی‌های توسان و سانتا کروز نظارت داشت، توضیح داد که تغییرات سانتا کروز XRT به شدت تحت تأثیر تجربه این برند در دو سال رقابت رالی Rebelle با نسخه اصلاح‌شده سانتا کروز اصلی بود. او گفت: «ما مطمئناً چیزهای زیادی از ربل یاد گرفتیم. بازخوردی که ما از مهندسان خود و از رقبا دریافت کردیم در کار ما برای ساخت مدل XRT مؤثر بود.

download-5-1024x683_11zon

مشخصات فنی

هیوندای سانتا کروز ۲۰۲۲ برای قطعات و الهام گرفتن به شدت به مدل کراس اوور سانتافه متکی است، اما از چند جهت کلیدی از آن فاصله دارد. بنابراین این پیکاپ کوچک را نمی توان دقیقاً به عنوان “سانتافه تبدیل شده” توصیف کرد. بزرگترین و بارزترین تفاوت در طراحی بدنه است.

download-7-1024x683_11zon

بنا به سفارش مشتری برای وانت هیوندای، دو موتور موجود است. این موتورها کلید بقیه قابلیت های هیوندای هستند. موتور پایه ۲.۵ لیتری چهار سیلندر است که ۱۹۱ اسب بخار قدرت (۱۴۲.۵ کیلووات) و ۱۸۱ پوند فوت (۲۴۵.۴ نیوتن متر) گشتاور تولید می کند. این گیربکس هشت سرعته اتوماتیک در دیفرانسیل جلو (FWD) با گزینه تمام چرخ متحرک (AWD) کار می کند. این موتور در دو بسته اول از چهار بسته تریم موجود برای سانتا کروز یافت می شود.

دو تیپ فوقانی دارای نسخه ۲.۵ لیتری توربوشارژ با قدرت ۲۸۱ اسب بخار (۲۰۹.۵ کیلووات) و ۳۱۱ پوند فوت (۴۲۱.۷ نیوتن متر) هستند. در این بسته، AWD استاندارد است، در حالی که گیربکس ثابت می ماند اما با تنظیم مجدد برای خروجی توان ارتقا یافته.

انتخاب موتور مستقیماً بر قابلیت یدک کشی، کیفیت درایو و اجزاء بسته تأثیر می گذارد. موتور استاندارد تا ۳۰۰۰ پوند (۱۳۶۰.۷ کیلوگرم) و موتور توربوشارژ تا ۵۰۰۰ پوند (۲۲۶۸ کیلوگرم) امتیاز یدک کشی را به کامیون می دهد. با این حال، قابل توجه است که بسته‌های یدک‌کش برای سانتا کروز شامل کنترل‌کننده ترمز تریلر نمی‌شوند، اما خنک‌کننده گیربکس و سایر ارتقاء‌ها را برای کنترل فشار اضافی روی پیشرانه اضافه می‌کنند. توجه داشته باشیم که این ظرفیت بکسل بهتر از فورد ماوریک و معادل هوندا ریج لاین بزرگتر است.

 

کلام آخر

سازندگان شرکت هیوندای به خوبی به نکته ای اشاره کردند آنها علنا عنوان کردند که ما قرار نیست با کمپانی جیپ یا لندرور رقابت داشته باشیم زیر این خودروساز ها به شدت محصولات تخصصی از این دست را تولید می کنند.

download-1024x683_11zon

مشتریان ما می خواهند خودرویی ارزان و اقتصادی با قدرت بالا داشته باشند. آنها علاقه دارند که طعم آفرود را تا جایی که می شود حس کنند و خیلی سرافکنده از خرید خود نباشند. در آخر باید گفت که سانتاکروز یک وانت پیکاپ فوق العاده است که با موتور نسبتا قدرتمند خود می تواند انتظار مشتریان را برآورده کند. در بازار غرب به خصوص امریکا این محصول می تواند اتفاقا رقیبی جدی باشد به این دلیل که هیولای قدرتمند هم رده به شدت پر هزینه و از طرفی قاتل سوخت هستند اما این شاهکار کره ای هم از استهلاک پایین تری برخوردار است و هم می تواند سوخت به صرفه تری داشته باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.