شوخی شوخی ترامپ به قدرت باز می گردد

از سراسر وب

اتفاقاتی که اخیرا در آمریکا به وقوع پیوسته می توانند چند ماه دیگر به یک زلزله سیاسی بزرگ تبدیل شوند. پیروزی قاطع ترامپ در آیووا باعث شد ویوک راماسوامی، نامزد حزب جمهوری خواه به نفع وی از ادامه انتخابات منصرف شود.

اما این تنها ترکش حاصل از انتخابات آیووا نبود. ران دسانتیس، فرماندار فلوریدا و مهم ترین رقیب درون حزبی ترامپ هم به نفع او کنار کشید. نتایج انتخابات آیووا آنقدر شوکه کننده بود که بسیاری از جمهوری خواهان ناامید شده و ترجیح دادند با ترامپ متحد شوند تا بتوانند سهمی از قدرت آینده آمریکا داشته باشند. ترامپ که در انتخابات سال ۲۰۲۰ در آیووا از بایدن شکست خورد، در انتخابات درون حزبی سال ۲۰۲۴ با قاطعیت بر رقبای جمهوری خواهش پیروز شد و توانست از مجموع رقبایش بیشتر رای آورد. این اتفاق چنان شوکه کننده بود که راماسوامی گفت: «باید اذعان کنم که آن شگفتی را که می ‌خواستیم در آیووا بدست بیاوریم، حاصل نکردیم» (اینجا بخوانید).

با کناره گیری راماسوامی و دسانتیس، که مهم ترین رقیب درون حزبی ترامپ به حساب می آمد، حالا فقط یک سد برای توقف ترامپ وجود دارد؛ نیکی هیلی، فرماندار سابق ایالت کارولینای جنوبی تنها رقیب دونالد ترامپ در انتخابات درون حزبی جمهوری خواهان است. اما آیا او قادر به توقف ترامپ است؟

رقابت هیلی – ترامپ/ بانویی که قصد شکست ترامپ را دارد

نیکی هیلی که در سال ۲۰۱۶ یکی از حامیان ترامپ بود و مدتی نیز به عنوان یک دیپلمات در دولت او مشغول به فعالیت بود، از سال ۲۰۱۹ آرام آرام از او جدا شد و حتی با ترامپ مقابله کرد. او حالا ماموریت توقف ترامپ را دارد. نیکی هیلی بر خلاف دسانتیس، پرستیژ و کاریزما دارد. او شخصیتی حزبی است و اعضاء سنتی و کلاسیک حزب جمهوری خواه از او حمایت می کنند.

طرفداران هیلی معتقدند او بهتر از ترامپ می تواند بایدن را شکست دهد. طبق نظرسنجی ها اگر هیلی به دور نهایی انتخابات راه یابد عملکرد بهتری در مقابل رئیس جمهور فعلی آمریکا خواهد داشت. این در حالی است که حضور غول ترسناکی به نام ترامپ می تواند به طرفداران بایدن وحدت بخشیده و آنها را پای صندوق های رای بیاورد.

پایگاه خبری وُکس در تحلیلی که اخیرا نوشته، در این رابطه می نویسد: «نیکی هیلی فرماندار سابق کارولینای جنوبی در نظرسنجی در مقابل جو بایدن عملکرد بهتری داشته تا در مقابل ترامپ. با توجه به محبوبیت ضعیف رئیس جمهور دموکرات و سن بالای او یک نامزد جمهوری خواه که ظاهرا معمولی به نظر می ‌رسد ممکن است در انتخابات نوامبر با قاطعیت پیروز شود. سمی بودن منحصر به فرد ترامپ راه نجات بایدن است یا دست کم به نظر می‌ رسد ستاد انتخاباتی بایدن چنین باوری دارد.» (اینجا بخوانید).

با این حال، برخی شواهد گویای این هستند که نیکی هیلی قدرت توقف قطار ترامپ را ندارد. اولا حزب جمهوری خواه در حال یک چرخش تاریخی است. این حزب دیگر قدرت و دیسیپلین سابق را ندارد. اعضاء این حزب به دو دسته سنتی ها و ترامپی ها تقسیم شده اند. این باعث شده بسیاری از اعضاء دیوان عالی، کنگره و سنا و به اصطلاح، نخبگان حزب، طرفدار ترامپ شده و از او حمایت کنند. این مساله باعث شکست حزب جمهوری خواه در حذف ترامپ شده است.

وکس در این رابطه می نویسد: «طبق گزارش ‌ها اعضای قدیمی حزب جمهوری خواه علاقه زیادی به مردی ندارند که با تسخیر خصمانه حزب شان آنان را در مخمصه قرار داد و سپس شورشی را برانگیخت که تقریبا برخی از رهبران جمهوری خواه را سرکوب کرد. با این وجود، مک کانل و متحدان اش {یعنی اعضاء سنتی و محافظه کارتر حزب جمهوری خواه} ثابت کرده اند که نمی ‌توانند حزب خود را در جهت دیگری هدایت کنند.»

نیکی هیلی قادر به جلب حمایت اعضاء جدید و ترامپ گرای حزب جمهوری خواه نیست. اما جالب این است که او حتی قدرت جذب حداکثری اعضاء محافظه کار حزب جمهوری خواه را هم ندارد و از این جهت بعید است بتواند جلوی سیل ترامپ را بگیرد. نباید فراموش کرد که اعضاء سنتی و محافظه کار جمهوری خواه ابتدا برای جلوگیری از پیشروی ترامپ دست به دامن بدل غیرکاریزماتیک او یعنی ران دسانتیس شدند.

اما دسانتیس بعد از شکست سنگین آیووا به طرفداران حزبی اش خیانت کرد و به جبهه ترامپ رفت. برخی معتقدند شکست سنگین بعدی ممکن است همین اتفاق را برای نیکی هیلی تکرار کند. هر چند بعید است هیلی به جبهه ترامپ برود اما شکست در یک ایالت مهم دیگر می تواند امید او و طرفدارنش را ناامید کرده و کمپین او را به سمت تعطیل ببرد.

دادگاه یا مردم؛ چه کسی می تواند جلوی خطر ترامپ را بگیرد؟

به نظر می رسد در حال حاضر، امید بسیاری از مخالفان ترامپ به دادگاه هایی است که مانند یک بار اضافی به کت رئیس جمهور سابق آمریکا آویزان شده اند و ترامپ سعی دارد از شر آنها خلاص شود. بر اساس گزارش ها و شواهد موجود، هیچ دادگاهی نمی تواند ترامپ را متوقف کند، مگر دادگاه هایی که او را متهم به شورش کرده اند.

مطابق با بند سوم متمم چهارده قانون اساسی، فردی که متهم به شورش شود، حق حضور در پست های فدرالی ندارد. ترامپ متهم به شورش در ششم ژانویه ۲۰۲۱ است، زمانی که مردم را تحریک کرد که به کنگره بروند و نتیجه انتخابات را ابطال کنند. به همین منظور ممکن است، پای دیوان عالی این کشور به ماجرا باز شود. اما این اتفاق برای ترامپ بد نیست. دیوان عالی در حال حاضر ۹ عضو دارد که ۶ عضو آن از جمهوری خواهانی هستند که طرفدار او بوده و می توانند ترامپ را از تله نجات دهند. لازم به ذکر است که از ۶ قاضی محافظه کار دیوان آمریکا، ۳ تن منصوب خود او هستند (اینجا بخوانید).

امید نهایی مخالفان ترامپ، مردم آمریکا هستند. اگرچه ترامپ طرفداران زیادی دارد اما مخالفانش هم پرتعداد هستند. این مخالفان در انتخابات ۲۰۲۰ با هم متحد شده و او را از کاخ سفید اخراج کردند. آنها علاقه ای به بایدن نداشتند و هدف اصلی شان دور کردن ترامپ از کرسی قدرت بود. به همین دلیل، برخی کارشناسان معتقدند مردم آمریکا هرگز در انتخابات نهایی به ترامپ رای نمی دهند .

به نظر می رسد نگرانی ها در مورد ترامپ ۲۰۲۴ به مراتب بیشتر از ورژن ۲۰۲۰ و ۲۰۱۶ او باشد. پیش از این دو انتخابات، مساله ۶ ژانویه و حمله به کنگره مطرح نبود. این واقعه بسیاری از آمریکایی های مخالف ترامپ را نگران کرده که بازگشت او به قدرت به معنی نابودی کامل ساختار سیاسی آمریکا باشد.

همچنین، بسیاری از تحلیگران و مخالفان ترامپ نگران تهدیدات امنیتی و خارجی و اقتصادی دنیا بعد از روی کار آمدن مجدد ترامپ هستند (اینجا بخوانید). فرید زکریا، تحلیلگر مشهور در رابطه با احتمال بازگشت ترامپ به قدرت می نویسد: «اگر ترامپ در ماه نوامبر پیروز شود و شمایلِ پیشین و پردامنه ایالات متحده در جهان را کنار بگذارد، همه‌چیز به هم می ‌ریزد. این عقب‌نشینی می‌تواند خلاء قدرت ایجاد کند، متحدان را در معرض دید قرار دهد و دشمنان را وسوسه کند تا حملات خود را تسریع کنند و جاه‌طلبی‌ های خود را افزایش دهند.»

با این حال، معلوم نیست که این تهدیدات و نگرانی ها می توانند مخالفان ترامپ را علیه او بسیج کنند یا نه. باید دید آمریکایی ها تهدید ترامپ را جدی تر می دانند یا ناکارآمدی بایدن را. همه چیز در نوامبر مشخص می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.