قیمت رسمی طلا لغو شد

از سراسر وب

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال ۱۴۰۲، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های ۱۳۵۳، ۱۳۶۳، ۱۳۷۳، ۱۳۸۳ و ۱۳۹۳ تقدیم مخاطبان می‌شود.

۲۸ دی ۱۳۵۳

قیمت رسمی طلا لغو شد

صندوق بین‌المللی پول موافقت کرد که نرخ رسمی قدیمی طلا را که عبارت از اونسی ۴۲.۴۴ دلار بوده است بی‌اعتبار و کان لم یکن بداند.

منابع صندوق بین الملل پول اعلام کردند که با اتخاذ این تصمیم به نقش محوری و مرکزی طلا در سیستم پولی بین‌المللی پایان داده شده است.

تا قبل از این تصمی که درباره آن اشاره شد، ارزش اندوخته‌های طلای بانک‌های مرکزی ممالک عضو صندوق بین المللی پول عملا در همان نرخ رسمی اما صوری اونسی ۴۲.۴۴ دلار قرار داشت.

اعتبار این نرخ مدتهاست که در جریان ترقی روزافزون ارزش طلا در بازارهای جهان عملا از بین رفته است.

صندوق بین‌المللی پول اکنون به بانک‌های مرکزی کشورهای عضو خود اجازه داده است ارزش اندوخته‌های طلایشان را خودشان برآورد کنند و آن را تحت شرایطی مورد استفاده قرار دهند.

این شرایط و محدودیت‌ها که هنوز به طور کامل تعریف و مشخص نشده، قرار است در جلسه دیگری که صندوق در ماه ژوئن آینده و در پاریس تشکیل خواهد داد به طور نهایی روشن شود.

در جلسه صندوق بین‌المللی پول که پشت درهای بسته در واشنگتن تشکیل شده بود، بین نمایندگان فرانسه و آمریکا جر و بحث سختی در گرفت.

فرانسه در این جلسه پیشنهاد آمریکا را دائر بر اینکه صندوق بین‌المللی پول قسمتی از اندوخته‌های طلای خود را به فروش رساند و سودی را که از این راه به‌دست خواهد آورد صرف دادن کمک به کشورهای کوچک کند «وتو» کرد.

ایران به خرید سهام مرسدس بنز علاقه‌مند بود

شاهنشاه آریامهر در یک کنفرانس مطبوعاتی در وین فرمودند که قیمت نفت همچنان افزایش خواهد یافت مگر آنکه سیر صعودی قیمت سایر کالاهای علیرغم مطالبی که به طور غیرمستقیم دیکته می شود، متوقف گردد.

شاهنشاه افزودند که کشورهای تولیدکننده نفت در صورتی که کشورهای مصرف‌کننده مایل به همکاری باشند، حاضرند مذاکره کنند.

شاهنشاه اشاره کردند که ایران به خرید سهام شرکت آلمانی بنز که هفته گذشته به یک بانک آلمانی فروخته شد علاقه‌مند بوده است و البته هر کشوری حق دارد از فروش سهام شرکت‌هایی که حیاتی می‌داند، خودداری کند ولی اضافه کردند ایران احتمالا می توانست از ۱۰۰ هزار اتومبیل نیز استفاده کند و این امر از نظر اقتصادی برای این شرکت نمی‌توانست بی‌اهمیت باشد.

در مورد خرید سهام شرکت پان امریکن، شاهنشاه گفتند: انگیزه ایران در این امر طمع و آزمندی نبوده چون این شرکت دچار گرفتاری‌هایی شده بود، ایران فقط می‌خواست به یک شرکت هواپیمایی که دچار مشکل شده بود، کمک کند

۲۸ دی ۱۳۷۳

قرارداد بزرگ فروش گاز ایران به پاکستان هفته آینده امضا می‌شود

وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان اعلام کرد: این کشور هفته آینده یک قرارداد با ایران امضا خواهد کرد که به موجب آن ایران روزانه ۱.۶ میلیارد فوت مکعب گاز به پاکستان صادر می‌کند.

«انور سیف ا… خان» افزود: در ارتباط با طرح لوله‌کشی گاز ایران به پاکستان نیز هفته آینده گفت‌و‌گوهایی میان دو کشور صورت خواهد گرفت.

بزرگ‌ترین هتل ایران با همکاری شرکت‌های سوئدی ساخته می شود

اسناد آغاز عملیات احداث فاز اول پروژه هتل بین‌المللی بهرود، دیروز طی مراسمی با حضور مسوولان معاونت سیاحتی و زیارتی وزارت فرهنگ و ارشاد و طرفین سوئدی قرارداد مبادله شد.

عملیات احداث پروژه هتل بین‌المللی بهرود برای ارتقای سطح امکانات رفاهی و اقامتی از نوروز سال ۱۳۷۴ در شمال غرب تهران (منطقه فرحزاد) آغاز می‌شود و در نوروز سال ۷۶ بهره‌برداری از آن امکان‌پذیر خواهد بود.

هتل مذکور که مدرن‌ترین و بزرگ‌ترین هتل کشور خواهد بود، در زیربنایی به وسعت ۴۰ هزار و ۴۰۰ مترمربع و هزینه‌ای بالغ‌بر ۱۲۷ میلیارد ریال به صورت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و با استفاده از تسهیلات مالی داخلی و خارجی ساخته می شود.

۲۷۵ اتاق، سوئیت و آپارتمان، پنج رستوران، ۴۴ دفتر تجاری با تمامی امکانات ارتباطی مدرن، سالن آمفی‌تئاتر با ظرفیت ۵۰۰ نفر به اضافه سالن مخصوص جشن‌ها و یک مجموعه مدرن ورزشی و ۲۰ فروشگاه تشکیل دهنده قسمت‌های گوناگون این هتل هستند.

عملیات طراحی و ساخت این هتل توسط شرکت‌های بهرود و اسکانسای سوئد و با هزینه بخش خصوصی و دولتی انجام می شود.

۲۸ دی ۱۳۸۳

نمایندگان ۵۰ شرکت ایتالیایی راهی تهران شدند

بزرگ‌ترین هیات اقتصادی بخش‌های دولتی و خصوصی ایتالیا در همین چارچوب امروز راهی تهران شد تا پیش از رسیدن دیگر رقبای اروپایی، موقعیت این کشور را به عنوان نخستین شریک تجاری ایران در اروپا، در سال ۲۰۰۵ میلادی نیز تثبیت کند.

در این هیات اقتصادی، روسا و نمایندگان بیش از ۵۰ شرکت معتبر خصوصی ایتالیا حضور دارند. ریاست هیات اقتصادی ایتالیا به تهران را که قرار است در جریان آن سه سند مهم اقتصادی به امضا برسد، «آنتونیو مارتزانو» وزیر فعالیت‌های این کشور برعهده دارد.

سفر این هیات گسترده اقتصادی ایتالیا به تهران تنها چند روز پس از مذاکرات مربوط به توافقنامه تجارت و همکاری اتحادیه اروپا و ایران انجام می‌گیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.