محبوب ترین نمادهای بورس و فرابورس

از سراسر وب

بررسی عملکرد نمادها در بورس و فرابورس نشان می‌دهد که در طول فروردین ماه به دلیل ریسک‌هایی که ممکن است دلار آمریکا به واسطه‌های بازگشت ایالات‌متحده به برجام در بازار داخلی متحمل شود، نمادهای غیردلاری یعنی آنهایی که بیشتر فروش داخلی دارند و تاثیر کمتری از قیمت ارز می‌پذیرند با اقبال بیشتری از سوی سرمایه‌گذاران روبه‌رو بوده‌اند.
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، پرونده بورس تهران در اولین ماه از سال ۱۴۰۰ بسته شد و نماگر اصلی این بازار با ثبت افت ۷/ ۶درصدی، منفی‌ترین فروردین تاریخ بازار سهام را رقم زد.

در این ماه تمامی متغیرهای بورسی از ارزش معاملات سهام گرفته تا خروج سرمایه‌های حقیقی افول کردند و همچنان نقطه پایانی برای این اصلاح طولانی‌مدت دیده نمی‌شود. در دیگر بازارها نیز شرایط مشابهی حاکم بود. در فروردین بهای دلار ۵/ ۳ درصد و قیمت سکه ۵/ ۸ درصد کاهش یافت.پرونده بورس تهران در اولین ماه از سال ۱۴۰۰ بسته شد تا این ماه با افت ۷/ ۶ درصدی عنوان منفی‌ترین فروردین تاریخ بورس را به خود اختصاص دهد. در این ماه که می‌توان آن را ماه رکوردشکنی‌های منفی بازار سرمایه دانست، ارزش معاملات تا حد زیادی افت کرد، تا آنجا که برای نخستین بار، ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله از ارزش معاملات خرد پیشی گرفت و بسیاری از نمادهای غیردلاری این بازار برخلاف ماه‌ها و سال‌های اخیر بالاخره از نمادهای دلاری در جلب نظر خریداران موفق‌تر عمل کردند. این امر که اصلی‌ترین دلیل آن از ابهامات مسیر پیش‌روی برجام و احتمال افت قیمت دلار ناشی می‌شد، سبب شد تا در کنار دامنه نوسان نامتقارن تداوم یافته در ماه فروردین شاهد ثبت منفی‌ترین بازده فروردین ماه در طول تاریخ فعالیت بورس تهران باشیم. بر این اساس در حالی که بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار یاد شده نخستین ماه سال را به طور معمول ماهی پر سود می‌دانستند فروردین ۱۴۰۰ کار خود را با عقبگرد منفی ۷/ ۶ درصدی به پایان رساند. در دیگر بازارهای دارایی دلار با افت ۵/ ۳ درصدی مواجه شد و سکه کاهش ۵/ ۸ درصدی را ثبت کرد.
عقب نشینی همه جانبه
روز گذشته با خاتمه یافتن داد و ستدها در بورس تهران معاملات نخستین ماه از سال ۱۴۰۰ با ثبت آماری دلسردکننده خاتمه یافت. فروردین ۱۴۰۰ اگرچه مانند بسیاری از فروردین‌های دیگر به تاریخ ۶ دهه فعالیت بازار سهام پیوست اما در طول این مدت هیچ‌گاه پیش نیامده بود فرا رسیدن نخستین ماه سال برای بازار سرمایه تا این حد بد باشد. بر اساس آنچه که بررسی‌های «دنیای اقتصاد» از عملکرد بازار سرمایه در سنوات اخیر نشان می‌دهد فروردین سال جاری با کسب بازده منفی ۷/ ۶ درصدی رکورد منفی‌ترین فروردین تاریخ بورس را به ثبت رسانده است. این در حالی است که در حافظه تاریخی فعالان بازار سهام نخستین ماه سال عموما ماهی سبز رنگ بوده که در آن بازدهی‌های مثبت بسیاری به ثبت رسیده است. برای مثال تنها در ۱۵ سال گذشته بازار سهام ۴ رکورد بالای ۱۳درصدی در بازده فروردین‌ماه داشته که بیشترین آن با ثبت رکورد ۵/ ۳۴ درصدی مربوط به سال ۹۹ بوده است. آنچه که آمار نشان می‌دهد سال ۱۴۰۰ با پشت سر گذاشتن رکورد سال ۹۳ در ثبت بازدهی منفی به این رقم دست یافته است. در آن سال که دست بر قضا آن هم نخستین سال پس از ریزش سنگین دماسنج اصلی بازار سرمایه بود؛ رکورد منفی ۱/ ۶ درصدی ثبت شده است. اگرچه این چرخه تکراری بارها در بازار یاد شده تکرار شده و بعد از هر بار افزایش شدید قیمت ارز در سال‌های اخیر شاهد تکرار این الگو بوده‌ایم، با این حال داده‌ها نشان می‌دهد که تب تند بورس ۹۹ در ۶ماهه نخست آن سبب شده تا شاهد افت بیشتری در قیمت سهام نسبت به موارد مشابه قبل باشیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.