مصرف بنزین خودروهای ایرانی دو برابر میانگین جهانی است

از سراسر وب

از آنجا که خودروهای تولیدی کشور با استانداردهای بین المللی فاصله زیادی دارند همین امر باعث شده که میانگین مصرف بنزین آنها چیزی حدود دو برابر بیشتر از میانگین جهانی باشد.

اگر کیفیت خودرو ها جهانی بود روزانه چیزی حدود ۶۰ میلیون لیتر مصرف بنزین کاهش پیدا میکرد و این یعنی صادرات روزانه ۵۰ میلیون لیتر بنزین اما از دست دادن این درآمدهای صادراتی، عدم تعادل انرژی و فشار مالی را تشدید کرده است.

چیزی که واضح است این است که ما باید به سمت تنوع سبد سوختی حرکت کنیم، در حال حاضر نزدیک به ۳۵میلیون لیتر ظرفیت CNG در کشور وجود دارد که باید از آن استفاده کرد.
ناوگان حمل‌ و نقل عمومی هم فرسوده شده و مصرف آن بالاست، همچنین بررسی پیمایش کارت‌ های سوخت نشان می‌ دهد مصرف سوخت خودروهای جدید بالاست و می‌ توان با استفاده از ظرفیت سی‌ان‌جی بخشی از ناترازی بنزین را برطرف کرد.
کیت‌ های نسل ۵ خودروهای دوگانه‌ سوز دارای راندمان و شتاب بالا و مصرف پایین هستند که در حال حاضر، در کشور تولید می‌ شود؛ از طرفی مصرف خودروهای کشور نسبت به میانگین جهانی بالاست و با استانداردهای بین‌ المللی فاصله زیادی داریم. سالانه ۲میلیون خودرو به تعداد خودروهای کشور اضافه می‌ شود که معادل ۵ تا ۶میلیون لیتر به مصرف بنزین اضافه می‌ کند. این عدد معادل تولید یک روز پالایشگاه تهران است، لذا باید به سمت بهینه‌ سازی مصرف سوخت، بهسازی و نوسازی ناوگان عمومی و جاده‌ ای حرکت کنیم.
مصرف بنزین در کشور به‌ صورت میانگین برابر با ۱۱۶میلیون لیتر در روز است که اگر خودروها با استاندارد بین‌ المللی در کشور تولید می‌ شد، مصرف بنزین در کشور ۶۰میلیون لیتر در روز بود و می‌ توانستیم ۵۰میلیون لیتر در روز صادرات داشته باشیم.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.