موجود زنده ۹۰۰ ساله توجه همه را به خود جلب کرد

از سراسر وب

در محله عولادجان یک چنار ۹۰۰ ساله وجود دارد که لقب کهن ترین موجود زنده تهران را گرفته است.عودلاجان یا اودلاجان، کهن‌ترین و تاریخی‌ترین محله تهران، زمانی مرفه‌نشین‌ترین منطقه تهران بود.

این محله در دل خود آثار تاریخی و طبیعی بسیاری دارد، مثل خانه مهرانگیز و کامبیز، سرای کاظمی و حمام نواب. از آثار طبیعی هم درخت چنار آن است که عمری بیش از قدمت محله‌ عودلاجان دارد.

این چنار ٩٠٠‌ساله سال‌هاست در صحن بانوان امامزاده یحیی(ع) جاخوش کرده و یکی از کهن‌ترین موجودات زنده تهران لقب گرفته است.

تعداد چنارهای امامزاده یحیی در قدیم ٣ اصله بوده، یکی در خیابان که به سبب مزاحمتی که برای رفت‌وآمد شهروندان داشته، سرش را می‌برند و دیگری هم خشک می‌شود.

این چنار ٩٠٠‌ساله سال ١٣٣٠ ثبت ملی شده است. این چنار پیر به دلیل سن و سال بالا کمی آسیب دیده و به‌وسیله‌ زنجیر بسته‌ شده تا بیش‌ از این در هم نشکند.ارتفاع آن چندان زیاد نیست و شباهتی هم به چنار ندارد، اما با توجه به قطر ٧ متری‌اش می‌توان به عظمت آن پی‌برد.

حفره‌ای بر تنه‌ این درخت وجود دارد که برخی بر این باورند در زمان‌های قدیم، مرد کفاشی حفره‌ را ایجاد کرده تا در آن زندگی کند.

او در آن حفره به شغل کفاشی می‌پرداخته و همان‌جا هم می‌خوابیده است. قدیمی‌های محل می‌گویند که سال‌ها پیش ناگهان مرد کفاش آنجا را ترک کرده و از آن روز دیگر دیده نشده است.

اما برخی دیگر به این گفته اعتقادی ندارند و بر این باورند که این حفره بر اثر دود شمع‌هایی ایجاد شده که زائران آنجا روشن می‌کردند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.