نرخ سود جدید به حساب های قبل هم تعلق می گیرد؟

از سراسر وب

براساس تازه‌ترین مصوبه شورای پول و اعتبار از روزگذشته نرخ سود بانکی افزایش یافت.
به گزارش اقتصاد۱۰۰، بر این اساس، به انواع سپرده‌های کوتاه و بلندمدت از پنج درصد تا ۲۲.۵ درصد سود تعلق می‌گیرد و نرخ سود تسهیلات هم ۲۳ درصد تعیین‌ شده که افزایش پنج درصدی دارد. یکی از نکات مهم مصوبه شورای پول و اعتبار بازگرداندن سپرده‌های بلندمدت چند ساله است. از سال ۱۳۹۳ درجدول نرخ‌های سود ابلاغی سپرده بلندمدت یکساله تعیین شده بود که در سال ۱۳۹۹ دوباره سپرده‌های دو ساله نیز به آن اضافه شد، اما درمصوبه دهم بهمن ماه این شورا دوباره تا سه سال افزایش یافته است.

از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۲ در کنار سپرده‌های کوتاه مدت که خود به دو نوع عادی و ویژه تقسیم می‌شد، سپرده‌های با مدت یکساله تا پنج ساله نیز وجود داشت که هر یک نرخ سود متفاوتی داشت. اما از سال ۱۳۹۳ با حذف سپرده‌های دو ساله و بیشتر بازار پول تنها به سه نوع سپرده کوتاه مدت عادی و ویژه و یکساله محدود شد. اما با مصوبه شورای پول و اعتبار از سال ۱۳۹۹ با متنوع‌تر شدن سپرده‌های بانکی دوباره سپرده‌های دو ساله روی میز شبکه بانکی بازگشت. درحالی که نرخ سود پرداختی از سوی بانک‌های دولتی و خصوصی تا پیش از سال ۱۳۹۶ متفاوت بود و خصوصی‌ها نرخ‌های بالاتری پرداخت می‌کردند، اما از سال ۱۳۹۶ نرخ سود دولتی‌ها و خصوصی‌ها یکسان شد.

بانک مرکزی ایران ۲۷ آذرماه، در راستای سیاست جدید خود برای مهار تورم از پیشنهاد خود برای افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی به شورای پول و اعتبار خبرداد. به دنبال آن بانک مرکزی در روز سوم دی ماه از شرایط انتشار اوراق گواهی سپرده عام با نرخ سود ۲۳ درصد رونمایی کرد تا سقف نرخ سود سپرده در کشور از حداکثر ۱۸ درصد که در سال ۱۳۹۹ تعیین شده بود با افزایش ۵ درصدی به ۲۳ درصد برسد. حال این شورا در روز دهم بهمن ماه تکلیف سپرده‌های بانکی و نرخ سود تسهیلات را نیز روشن کرد که برمبنای آن حداکثر نرخ سود سپرده به ۲۲.۵ درصد افزایش یافت. بدین ترتیب با توجه به یکساله بودن اوراق گواهی سپرده که با نرخ سود ۲۳ درصد عرضه شد، نرخ سود این اوراق بالاتراز سپرده‌ها قرار دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.