هنر ماسک برای عبور از بدقولی تسلا

از سراسر وب

به گزارش اکوایران، ایلان ماسک، مدیرعامل خودروسازی تسلا متعهد شده بود که با توسعه گسترده کارخانه تولید خودروهای بررقی در فرمونت کالیفرنیا صنعت خودرو با منقلب کند. اما پس از برهم زدن دنیای خودرو با تکنولوژی نوآورانه، طراحی‌های خیره کننده و تعهدش به خط تولید تمام برفی، تسلا نتوانست خودروهای جدید را به موقع تحویل دهد.

تسلا حدود ۵۰۰ هزار پیش سفارش برای مدل ۳ دریافت کرد و از خریداران بالقوه خواسته بود برای رزرو هزار دلار پرداخت کنند. مدل ۳ یک پروژه بسیار مهم برای دستیابی به هدف دیرینه ماسک برای تبدیل تسلا از یک تولیدکننده خاص خودروهای لوکس با قیمت حدود ۱۰۰ هزار دلار، به یک برند در بازار انبوه بود. ماسک پیش بینی کرده بود که تسلا در ۲۰۱۸ به نرخ تولید ۵۰۰ هزار دستگاه و تا سال ۲۰۲۰ به نرخ یک میلیون دستگاه در سال خواهد رسید.

درحالی که ماسک اعلام کرده بود که در سه ماهه منتهی به ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۷ حداقل ۱۵۰۰ دستگاه از خودروهای جدید مدل ۳ تسلا را با قیمت اسمی ۳۵ هزار دلار تولید خواهد کرد، تعداد واقعی تنها ۲۶۰ دستگاه بود.

چگونگی برخورد مدیرعامل تسلا با این بحران بزرگ که خود ماسک آن را “جهنم تولید و عرضه” خوانده بود و “شفافیت و مسوولیت پذیری” او در این جریان می‌تواند برای کارآفرینان درس‌های ارزشمندی داشته باشد.

ماسک تلاش کرد تا سرمایه گذاران را برای تاخیر در تولید اولین عرضه انبوه یعنی مدل ۳ آرام کند و تلاش کرد نشان دهد مشکلات چیزی بیش از ایرادات مرتبط با عرضه یک خودروی جدید به بازار نیست. او در نامه‌ای به سهامداران گفت که انتظار دارد تسلا تا اوایل سال آینده ۵ هزار خودروی مدل ۳ در هفته تولید کند.

او با پذیرش آشکار چالش‌ها و تاخیر در تولید مدل ۳ تسلا شفافیت خود را نشان داد. ماسک شخصا مسوولیت رسیدگی به این موضوع را پذیرفت و مرتبا با ذینفعان، از جمله مشتریان و سرمایه گذاران و همینطور کارکنان در ارتباط بود. این شفافیت باعث ایجاد اعتماد و پاسخگویی در سازمان شد و فرهنگ باز بودن و همکاری را پرورش داد.

او در جریان کنفرانس درآمدی تسلا خود را به عنوان رهبری معرفی کرد که در کنار کارمندانش است: میز کار من همیشه درحال جابجایی است، در واقع اصلا میز کار ثابتی ندارم و هرکجا بزرگترین مشکلات وجود داشته باشد جای من آنجاست.

ماسک اعلام کرد که من شخصاً در آن خط حضور دارد و سعی می‌کند تا جایی که بتواند مشکلات را شخصاً حل کند: ما هفت روز در هفته برای انجام آن کار می‌کنیم، من شخصاً در خط ماژول بودم و به تشخیص مشکلات کالیبراسیون ربات کمک کردم، بنابراین هر کاری که بتوانم انجام می‌دهم.

ماسک اعتراف کرد: در هر صورت، در پایان روز، همه چیز تقصیر ماست و بیش از همه تقصیر من است؛ اگر پیمانکار فرعی اشتباهی را انتخاب کنیم، مقصریم. بنابراین، من نمی‌خواهم فقط مسوولیت را بیرونی کنم.

داستان‌های ماسک در مورد ساعت‌های طولانی کار همراه با کارمندانش ممکن است تا حدی یک استراتژی برای آرام کردن سرمایه‌گذارانی باشد که از اهداف از دست رفته تسلا ناراضی بودند. اما این یک حرکت رهبری هوشمندانه است.

تحقیقات نشان داده است که بیشترین تأثیر مثبت بر سطح رضایت شغلی کارمندان، روسایی هستند که دارای مهارت فنی برای تکمیل کاری هستند که از زیردستان خود می‌خواهند.

نویسندگان این تحقیق به Harvard Business Review گفتند: در میان کارکنان آمریکایی‌ها، رضایت شغلی برای کارمندان بسیار مهم‌تر از حقوق است (حتی زمانی که دستمزد واقعاً بالا باشد).

نشان دادن جنبه‌های عاطفی از سوی ماسک نیز نکته مهمی در حوزه رهبری ست. هاوارد شولتز، مدیر عامل افسانه‌ای استارباکس نیز از ارزش آن حمایت کرده است.

او در مصاحبه‌ای با  Harvard Business Review گفت که مدیران امروز باید هم “شفافیت” و هم “آسیب‌پذیری” را نشان دهند، که به همراه آن صداقت، فروتنی و توانایی القای اعتماد به مردم خواهد آمد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.