واریز یارانه معیشتی ۲ میلیون تومانی از ساعاتی دیگر

از سراسر وب

امروز دور سوم یارانه معیشتی جدید دولت بحساب برخی از دهک ها واریز خواهد شد

دولت قرار است یارانه معیشتی جدید با رقمی عالی برای یارانه بگیران پرداخت کند. یارانه معیشتی جدید برای دهک های اول تا هفتم واریز خواهد شد. جزئیات یارانه معیشتی جدید را در ادامه با هم می خوانیم

شارژ کارت یارانه معیشتی خانوار در طرح یسنا

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شارژ مرحله سوم طرح ملّی یسنا خبر داد.

«علیرضا عسگریان» معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر کار گفت: شارژ مرحله سوم طرح ملّی یسنا، امروز شنبه ۵ اسفندماه، به حساب یارانه سرپرستان خانوار مشمول واریز می‌شود.

وی گفت: شارژ اول این طرح در پنجم دی‌ماه سال‌جاری برای بالغ بر ۲۲ هزار مادر دارای فرزند زیر دو سال در ۸ استان کم‌برخوردار انجام شده و شارژ مراحل دوم و سوم این طرح نیز برای حدود ۲۳ هزار مادر مشمول به ترتیب در روزهای پنجم بهمن‌ماه و پنجم اسفندماه صورت گرفت.

عسگریان افزود: سبد غذایی رایگان در این طرح مشتمل بر اقلام معین و مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان(شامل لبنیات، پروتئین، حبوبات و غلات) است و در بستر کالابرگ الکترونیکی با شارژ حساب یارانه سرپرستان خانوار با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بنیاد کرامت رضوی آستان قدس رضوی اجرا می‌شود.

معاون وزیر رفاه اجتماعی یادآور شد: اعتبار کل طرح حدود ۱۱۰ میلیارد تومان بوده که به‌طور ماهیانه و به مدت ۶ ماه در بستر کالابرگ الکترونیکی به ۲۷ هزار مادر مشمول(۲۲ هزار مادر شیرده) اختصاص خواهد یافت.

گفتنی است، این طرح در راستای اجرای ماده(۲۴) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با هدف حمایت از مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار زیر ۲ سال در دهک یک درآمدی در هشت استان؛ ایلام، لرستان، هرمزگان، گلستان، فارس، کهگیلویه وبویراحمد، خراسان‌جنوبی و شمالی، با اولویت محرومیت و نرخ باروری زیر ۲/۵ درصد با ارائه سبد غذایی رایگان در بستر کالابرگ الکترونیکی انجام می‌شود.‌

رقم جدید یارانه معیشتی طرح یسنا اعلام شد

آنطور که علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است: در قالب طرح کالابرگ الکترونیک برای زنان باردار یا مادرانی که نوزاد زیر ۲ سال دارند و شیرده هستند، با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود. روز سه‌شنبه ۵ دی ماه این طرح به‌صورت آزمایشی در ۸ استان کشور شامل خراسان شمالی و جنوبی، هرمزگان، ایلام، فارس، لرستان، سیستان‌وبلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد اجرایی می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که این طرح تا پایان دی ماه در سراسر کشور عملیاتی شود. در طرح یسنا، به‌جای ۱۱ قلم کالایی، ۱۶ قلم در قالب طرح کالابرگ الکترونیک ارائه می‌شود که شامل سبزیجات، میوه و حبوبات و دانه‌های روغنی است. از ویژگی‌های دیگر این طرح این است که مبلغ ۴۰۰ هزار تومان جدای از یارانه نقدی بوده و یک مبلغ اعتباری است و نیازی به شارژ نیست.

براساس گفته‌های معاون رفاه و امور اقتصادی در طرح یسنا، میزان اقلام قبلی نیز افزایش یافته است. به عنوان نمونه، در طرح کالابرگ مجموع وزن لبنیات حدود ۵ و نیم کیلوگرم بوده که این مقدار در این طرح با حدود ۲.۵ کیلو اضافه به حدود ۸ کیلوگرم رسیده است. گفته می‌شود با فراگیر شدن طرح یسنا در همه کشور، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی به ۶۰۰ هزار تومان برسد. این مبلغ به‌صورت ماهانه به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود. عسگریان گفته است که این طرح در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت. البته این طرح ۲ ماهه خواهد بود و بنا به گفته معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ابتدای طرح علاوه بر مبلغ۴۰۰ هزار تومان، حدود یک میلیون تومان در قالب اعتباری در صورت هزینه‌کرد خانوار برای ۱۶ قلم کالای اعلامی به تدریج در سبد خانوار و یارانه آنها اضافه می‌شود. به طور مثال اگر یک خانواده در دهک پایین جامعه باشند و تعداد دو فرزند با شرایط بالا داشته باشند مبلغ ۲ میلیون تومان یارانه معیشتی جدید و مبلغ ۱ میلیون  و ۶۰۰ هزارتومان یارانه نقدی دریافت خواهند کرد.

جزئیات طرح یارانه معیشتی حمایت از خانوارها

طرح دیگری که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم در حال اجرای آن است، طرح حمایت از تغذیه سالم برای کودکان ۵ تا ۵۹ ماهه‌ای است که دچار سوءتغذیه شده‌اند. در این طرح ۱۴۰ هزار کودک شناسایی شده است که ۱۵ هزار نفر از آنها در دهک‌های ۸ تا ۱۰ قرار دارند و مشمول این طرح نخواهند شد. ۱۲۵ هزار کودک از این تعداد در دهک‌های ۱ تا ۷ قرار دارند. بنا به گفته عسگریان، از مجموع ۱۲۰ هزار خانوار دارای کودک آسیب‌پذیر، ۵ هزار خانوار ۲ یا ۳ کودک دچار سوءتغذیه باشند. براساس این طرح مبلغ ۱ میلیون تومان به ازای هر کودک در دهک‌های ۱ تا ۵ و ۶۰۰ هزار تومان به ازای هر کودک در دهک‌های ۶ تا ۷ به حساب سرپرست خانوار واریز شده تا آنها بتوانند از ۱۶ قلم کالای ارائه شده در طرح کالابرگ الکترونیک استفاده کنند. چنانچه خانواده‌ای این مبلغ را برای اقلام در نظر گرفته شده هزینه نکند، یارانه آن متوقف خواهد شد. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسئول تن‌سنجی در این باره است و هر شش ماه یک بار این کار را صورت می‌‌دهد. طرح‌های سه‌گانه کالابرگ الکترونیک در سال آینده در قالب لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ اجرایی می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.