واکنش تهران به تهدید قطع رابطه از سوی اوکراین

از سراسر وب

اکوایران: سخنگوی وزارت خارجه ایران با تاکید بر استمرار ارتباطات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تصریح داشت که با تکمیل زمینه‌سازی‌های فنی، امکان سفر مدیر آژانس به ایران در آینده متصور است.اراده جدی برای دریافت بدهی کره
کنعانی در پاسخ به پرسشی در مورد بدهی ایران از کره جنوبی گفت: «جمهوری اسلامی ایران مطالبات مالی موجود در بانک‌های کره را با جدیت تاکنون پیگیری کرده و تا زمان وصول دارایی‌های ملی پیگیری خواهد کرد. اراده جدی داریم این بدهی‌ها را به طرق مختلف دریافت کنیم. دولت کره اراده لازم را برای حل این مسئله انجام نداده است. اینکه در این رابطه شکایت شود طبیعتاً دولت ایران تصمیم گیر است و از طریق کانالهای مقتضی اقدام خواهد کرد و دولت متناسب با شرایط و منطق خود اقدام لازم را در زمان‌های مناسب انجام خواهد داد. امیدواریم تلاش‌های جاری به نتیجه درست منتهی شود.

وی گفت: هنوز مشکلات مطالبات مالی ما از کره باقیست اما در چندوقت اخیر شاهد اظهارات غیر حرفه‌ای رییس جمهور کره بودیم که متاسفانه توضیحات طرف کره‌ای تا این مرحله قانع کننده نبوده است و چنانچه توضیحات قانع کننده‌ای دریافت نکنیم می‌تواند در مناسبات دو طرف تاثیرات بیشتری بگذارد.

تعلیق فعالیت سفارت آذربایجان در تهران
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مور فعالیت سفارت آذربایجان در ایران عنوان کرد: در فواصل زمان رخداد این حادثه تلخ، ما توضیحات مبسوط و لازم را دادیم. متاسفانه حادثه حمله به سفارت حادثه تلخی بود که مراتب تسلیت خودمان را به دولت و ملت آذربایجان و خانواده دیپلمات فوت شده ابلاغ کردیم و این حادثه را قویاً محکوم کردیم.

وی تصریح کرد: از همان ابتدای این حادثه جمهوری اسلامی ایران به این موضوع ورود کرد و اقدامات لازم را انجام داد، ضارب دستگیر شد و مورد بازجویی قرار گرفت. تحقیقات صورت گرفته نشاندهنده این است که این اقدام با انگیزه‌های شخصی بوده است‌.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه مراجع ذیربط و نیروهای قضایی و امنیتی با دقت در حال بررسی این رخداد تلخ هستند، گفت: وزیر خارجه کشورمان در این رابطه با همتای آذربایجانی خود گفتگو کردند و همچنین رییس جمهور نیز با همتای آذری خود گفتگو کردند بنابراین همه تلاش‌ها برای التیام این حادثه تلخ صورت گرفت.

کنعانی بیان کرد: متاسفانه مقامات دولت آذربایجان تصمیم به تعلیق فعالیت‌هایشان در تهران گرفتند و این اقدام را انجام دادند. ایران قائل به آرامش سیاسی و پرهیز از شتابزدگی است و بر این موضع تاکید دارد.

وی با بیان اینکه ایران وظایف قانونی خود را انجام داده و خواهد داد گفت: در چارچوب منطقی و اصولی موضوع را پیگیری خواهیم کرد و امیدواریم روابط دوجانبه دو کشور دوست بیش از این بخاطر حادثه تلخ متاثر نشود.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد بازگشت سفیر ایران از آذربایجان نیز گفت: اصل و رویکرد مبنایی ایران در روابط خارجی توسعه مناسبات با کشورهایی است که به روابط دوجانبه توام با احترام متقابل پایبند هستند لذا رویکرد ایران نسبت به آذربایجان اصل بر توسعه روابط و همکاری است. طبیعتاً روابط دوجانبه مسیر دوطرفه و مبتنی بر احترام است‌.

سفر شمخانی به مسکو
وی در مورد سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به مسکو، نیز گفت: این سفر در آستانه انجام شدن است و در چارچوب دبیران شورای امنیت همسایه افغانستان در خصوص برقراری صلح و ثبات در افغانستان انجام خواهد شد. طبیعتاً این‌گونه نشست ها فرصتی برای گفتگوهای دوجانبه است.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد برنامه سفر رییس جمهور به چین، افزود: سفر رییس جمهور به چین جزو برنامه‌هایی است که براساس توافقات دو کشور در حال برنامه ریزی است که در زمان مناسب انجام خواهد شد.

حمله به اصفهان
کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره حمله به یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع در استان اصفهان گفت: حمله ناکام در اصفهان، اقدام زبونانه‌ای بود که توسط دشمنان ایران انجام شد که با تدابیر دفاعی مستحکم ایران، حمله ناکامی بود.

وی تصریح کرد که این حمله نشان‌دهنده ناتوانی از پیشرفت روزافزون ملت و کشور در حوزه‌های دفاعی و صنعتی است و چنین اقداماتی تأثیری بر عزم و اراده ملت و کشور ایران برای پیشرفت در حوزه‌های مختلف نخواهد داشت.

همکاری نزدیک با آژانس
سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: ارتباطات ایران و آژانس به صورت مستمر برقرار است. با تکمیل روند آماده‌سازی، امکان سفر گروسی به ایران در آینده متصور است. باید زمینه‌سازی فنی آن انجام شود. در چارچوب فنی، گفت‌وگوها ادامه پیدا خواهد کرد. او تصریح کرد: اساساً این سفر در چارچوب همکاری‌های دوجانبه و منظم ایران با آژانس است. گفتگوهای کارشناسی در این باره انجام شده است لذا زمینه سازی های فنی این سفر باید صورت گیرد. ایران جزو کشورهای دارای همکاری نزدیک با آژانس بوده است.

واکنش به تهدید قطع رابطه از سوی کی‌یف
سخنگوی وزارت خارجه درباره کمک نظامی غرب به اوکراین و ادعای کمک تسلیحاتی ایران به روسیه گفت که این نشان‌دهنده نفاق و سیاست دوگانه درباره مسائل بین‌المللی و اوکراین است. اگر این عدد و رقام‌ها مصروف صلح‌سازی در اوکراین می‌شد، ما شاهد این حجم از ویرانی و تلفات انسانی نبودیم. وی توضیح داد که سیاست ما عدم حمایت از جنگ و یک طرف علیه دیگری است. امیدواریم مقامات اوکراین با نگاه به ریشه بحران، با اتخاذ رویکرد صحیح سیاسی منافع خود و ملت خود را قربانی سیاست توسعه‌طلبانه آمریکا و ناتو نکنند.

کنعانی با اشاره به این موضوع که تهران برای برگزاری دور جدید گفت‌وگوهای فنی و کارشناسی با اوکراین در خصوص ادعاهای مطرح شده مشکل خاصی ندارد، گفت: ما می‌توانیم دور جدید این گفت‌وگوها را انجام دهیم. وی در پاسخ به این سوال که آیا زمان دقیق برگزاری دور جدید این مذاکرات مشخص شده است یا خیر ؟ گفت: تا آنجا که من اطلاع دارم هنوز زمان‌بندی دقیقی برای برگزاری دور دوم گفت‌وگوها انجام نشده است.

او در واکنش به اظهارات مقام‌های اوکراین درباره قطع رابطه با ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند به حفظ روابط دوجانبه سازنده مبتنی بر منافع متقابل با همه کشورها از جمله اوکراین است. البته ما شرایط سخت اوکراین را درک می‌کنیم و امیدواریم مناقشه نظامی با رویکرد سازنده و سیاسی هر چه سریع‌تر خاتمه یاد و طرفین نزاع از طریق گفت‌وگو اختلافات خود را حل‌وفصل کنند.

کنعانی افزود: امیدوار هستیم کشورهایی که میلیاردها دلار کمک نظامی را به اوکراین گسیل می‌کنند و در عین حال مدعی طرفداری از صلح هستند، رویکرد غیرسازنده را کنار بگذارند و به کمک به دو طرف به حل بحران فکر کنند. او گفت: هرگونه ارسال تجهیزات و تسلیحات برای استفاده در جنگ اوکراین را رد می‌کنیم. برای رفع سوءتفاهم، یک دور گفت‌وگو با مقام‌ های اوکراین در عمان برگزار کردیم. در صورت لزوم، برای برگزاری دور جدید، ما مشکلی نمی‌بینیم.

او افزود: در این زمینه سیاست ما روشن است. ترجیح می‌دهیم به ادبیات سیاسی که با اهداف سیاسی مطرح می‌شود، توجه نکنیم. مسیر روابط با کشورها، یک مسیر دوجانبه است که باید مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک تعریف شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.