واکنش شورای شهر تهران به ساخت مسجد در پارک قیطریه تهران

از سراسر وب

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران؛ محمد آقامیری در دویست و بیست و چهارمین جلسه شورای  شهر تهران با بیان اینکه در شبکه‌های اجتماعی بحث ساخت مسجد در بوستان قیطریه مطرح شد که با حواشی زیادی همراه بود، گفت:این روزها در شبکه های اجتماعی و رسانه ها بحث ساخت مسجد در پارک قیطریه مطرح شده که حواشی های زیادی پیدا کرد که این حواشی خیلی هم اهمیت ندارد و حساسیت نسبت به آن جای تعجب دارد.

او افزود: از ابتدای دوره ما فضای پارک ها را یک فضای خانوادگی دیدیم . پارک ها سرانه های مختلفی مثل زمین و وسایل بازی برای کودکان، نوجوانان ، نمازخانه وبعضا مسجد دارد که ساخت مسجد در پارک ها مصوبه سال ۱۳۸۳ را دارد. در سال های گذشته ۴۳ مسجد در پارک ها مختلف ساخته شده است. از جمله پارک پلیس، لویزان، نهج البلاغه و .. این هم کار جدیدی نیست. ۳۴ مصوبه داریم در شورای ساماندهی و گسترش و توسعه مساجد شهر تهران که در مناطق مختلف جانمایی شده و یکی از آنها مصوبه ساخت مسجد در پارک قیطریه است که حساسیت ایجاد شده بود که این فضایی که داریم مسجد را می سازیم نزدیک مساجد مختلف است و بعضا ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر بیشتر فاصله ندارد. عکس هوایی این مسجد با مسجد بعدی ۴۵۰ متر فاصله دارد ولی اگر زمینی بخواهیم این مسافت را طی کنیم نزدیک به ۶۰۰ متر فاصله است.

توضیحات جدید درباره ساخت مسجد در پارک قیطریه تهران/ حتی یک سانتی متر از بوستان قیطریه، به جای مسجد به مال تبدیل نمی‌شود
اقتصادنیوز: دبیر شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد تهران گفت: حتی یک سانتی متر از بوستان قیطریه در مسیر ساخت مسجد تبدیل به مال و پاساژ نخواهد شد.

رئیس کمیته عمران شورای  شهر تهران در عین حال تأکید کرد: مبنای ما در فاصله مساجد۴۰۰ متر است که زیر ۴۰۰ متر مسجدی نسازیم. مسجد موسی بن جعفر(ع) تا مسجد صاحب امر و مفتخر هر کدام ۲۰۰ متر بیشتر فاصله ندارند. یک زمانی این مساجد ساخته شده اند که خانه های آنجا ویلایی بوده و سازه این مساجد ۴۰ تا ۵۰ سال سابقه دارد. یعنی زمانی که اینقدر جمعیت نبوده و خانه ها ویلایی بوده در فاصله ۲۰۰ متری مسجد می ساختند و استقبال هم می شده و نمازگزارهم داشته است.

او افزود: پارک قیطریه حدود ۱۲۲ هزار مترمربع فضا دارد. قرار است در یک گوشه پارک ۸۰۰متر مسجد با حیاط و سایر فضاهای مرتبط با مسجد ساخت شود. یعنی کمتر از یک درصد فضای پارک را اشغال می کند. مسولان شهری توضیح هم دادند که درختی برای این کار قطع نمی شود و جابجایی تعدادی درخت با قطر کم در حد نهال هست. این که ذهنیت درست می کنند که شهرداری دارد پارک را از بین می برد و نابود می کند و یک جوری هجمه درست می کنند به شهرداری تهران که آدم احساس می کند ۱۰ تا ۲۰ تا سازمان و نهاد و وزارت خانه دارند در شهر پارک و بوستان ایجاد می کنند و شهرداری ظالم دارد این بوستان ها را نابود می کند.

آقامیری توضیح داد: این مباحث ظلم به کارکنان شهرداری است. در سه سال گذشته حدود ۴۷۵۰ هکتار کمربند فضای سبز و ۱۰۱ پارک محلی، منطقه ای و فرامنطقه ای در شهر تهران ایجاد شده است. شهرداری دلسوزترین شخص و سازمان برای کاشت درخت و حفظ و حراست از نهال و درختان است و جلوی قطع درختان را می گیرد.

وی در پایان افزود: ساخت مسجد یک خیر کثیر است. تحقیق کنید و احادیث ساخت مسجد توسط پیامبر(ص) را بخوانید. در خصوص ساخت خانه خدا مصداق آیه شریفه ٱلذین یصدون عن سبیل ٱلله ویبۡغونها عوجٗا  (هود ۱۹) نشویم. یعنی مانع کار خیر نشویم همچنان که هر کس یک کلمه در ساخت این مسجد کمک کند از خیرات و برکات این مسجد سال ها بهره مند می شود و هر کس یک کلمه مانع این کار شود مکافات عملش در دنیا و آخرت گریبان او را خواهد گرفت.

علیرضا نادعلی عضو و سخنگوی شورای  شهر تهران هم با بیان اینکه بنده و آقای آقامیری در شورای ساماندهی مساجد حضور داریم، اظهار کرد: این شورا فرادستگاهی است و برخی سازمان ها در این شورا حضور دارند و معاونین شهرداری، شهرداران منطقه و رئیس سازمان املاک و رئیس مرکز حقوقی در این جلسات حضور پیدا می کنند.

وی با بیان اینکه تمام موارد در این جلسه بررسی می شود، گفت: بسیاری از مساجد از مواردی هستند که باید بازسازی شوند. تعداد بالایی از این مساجد توسط بانیان خیر ساخته می شود. در بوستان قیطریه نیز شهرداری تنها زمین را در اختیار قرار می دهد. بنده در محل حضور یافتم و از فضا بازدید کردم.

نادعلی با تأکید بر اینکه این مسجد در شمالی ترین نقطه پارک ساخته می شود، تصریح کرد: از دوره مدیریت آقای کرباسچی در شهرداری تهران و ساخت این مسجد در قیطریه از سوی مردم و خیرین منطقه درخواست ساخت مسجد در بوستان قیطریه به شهرداری ارایه شده بود.

وی افزود: محلی که برای ساخت مسجد در نظر گرفته شده تقریبا در نقطه کور و بدون هیچ کاربری است که تعداد اندکی درخت جوان و حدود چهار درخت کهنسال وجود دارد که با حساسیت و دستور شهرداری هیچ‌ درختی در این نقطه قطع نشد بلکه طرح پیمانکار مقداری تغییر کرد تا هیچ درختی قطع نشود.

این عضو شورای شهر تهران درخصوص تامین هزینه ساخت این مسجد نیز اظهار کرد: برخی مدعی شدند شهرداری تهران تامین کننده مالی این مسجد است اما تمامی هزینه‌های ساخت از سوی خیرین تامین و شهرداری تنها زمین مورد نظر را تامین کرده است.

وی افزود: نکته حائز اهمیت این است که برخی تلاش می کنند در جامعه و حاکمیت با ضریبی که دشمنان در خارج از مرزها به برخی موارد می دهند می خواهند یک دو قطبی ایجاد کنند. این دشمنان می خواهند دو قطبی را بین عده ای قشر خاکستری که مخالف مسجد هستند و عده ای تحت عنوان دوستداران محیط زیست ایجاد کنند و سیاه و سفید را برعکس نشان می دهند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.