پارازیت حمله ایران علیه اسراییل روی نبرد بانک‌های مرکزی غربی با تورم

از سراسر وب

به گزارش اکونگار، وب سایت فورچون در تحلیلی ابعاد اقتصادی حمله ایران به اسراییل و تاثیر آن روی بازارهای جهانی را مورد بررسی قرار داده است.

در این تحلیل آمده است که افزایش تنش در خاورمیانه پس از حمله ایران به اسرائیل احتمالاً به فدرال رزرو دلیل بیشتری برای کاهش نرخ بهره می‌دهد، زیرا افزایش قیمت نفت می‌تواند نبرد بانک‌های مرکزی با تورم را مختل کند.

نیل شیرینگ، اقتصاددان ارشد گروه کاپیتال اکونومیکس در یادداشتی روز دوشنبه نوشت: «خطرات کلیدی برای اقتصاد جهانی این است که آیا این وضعیت به یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر افزایش می‌یابد و واکنش آن در بازارهای انرژی چیست؟ بی‌شک افزایش قیمت نفت، تلاش‌ها برای بازگرداندن تورم به  نقطه هدف در اقتصادهای پیشرفته را پیچیده می‌کند، اما تنها در صورتی تأثیر مادی بر تصمیمات بانک مرکزی خواهد داشت که قیمت‌های بالاتر انرژی منجر به تورم اصلی شود.»

در حالی که حمله ایران اولین حمله نظامی مستقیم این کشور به اسرائیل بود، کاخ سفید نشان داد که به دنبال جلوگیری از گسترش تنش‌ها است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا پس از تعهد «آهنین» به دفاع از اسرائیل، به نتانیاهو گفت که ایالات متحده در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران شرکت نخواهد کرد.

در همین حال، تحلیلگران وال استریت در حال آماده‌سازی برای افزایش قیمت نفت در پی این حمله هستند و بسیاری انتظار افزایش بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه را دارند. این در حالی است که قیمت نفت برنت در سال جاری با ۲۰ درصد افزایش به بیش از ۹۰ دلار رسیده بود.

شیرینگ با اشاره به اینکه حملات روسیه به تأسیسات ذخیره‌سازی اوکراین نیز قیمت گاز طبیعی اروپا را در هفته گذشته افزایش داد، گفت: «بازارهای انرژی مکانیسم اصلی انتقال تنش منطقه‌ای به مابقی اقتصاد جهان هستند»

یک قانون کلی وجود دارد که می‌گوید«افزایش ۱۰ درصدی قیمت نفت به معنی افزایش ۰.۱ تا ۰.۲ واحدی تورم در اقتصادهای پیشرفته است.»

شیرینگ

این بدان معناست که جهش قیمت نفت در ماه گذشته تورم را حدود ۰.۱ درصد افزایش خواهد داد، اما بعید است که تصمیمات و  سیاست‌های بانک مرکزی را تحت تاثیر قرار دهد. درعوض، قیمت نفت باید افزایش بیشتر و پایدارتری داشته باشد تا به سیاست پولی فشار بیاورد، به ویژه اگر هر جهشی به تورم اصلی سرازیر شود.

با این وجود همچنان وزنه‌های تعادلی بالقوه برای افزایش هزینه‌های انرژی برجسته هستند. به عنوان مثال، افزایش ظرفیت تولید چین در سال‌های اخیر بر قیمت‌های صادراتی تاثیر گذاشته و فشار کاهش‌دهنده‌ای در بازار کالا ایجاد کرده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.