پیام‌رسان آمریکایی‌ها در تهران چه می‌کرد؟

از سراسر وب

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان خواست مردم ایران را وجود دو دولت اسرائیل و فلسطین در کنار هم دانست. صرف‌نظر از اینکه او از کدام جایگاه به نمایندگی از مردم ایران صحبت می‌کند!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.
روزنامه‌های امروز دوشنبه ۱۰ بهمن ماه در حالی چاپ و منتشر شد که زلزله در هوای برفی خوی، سفر وزیر امور خارجه قطر به ایران و ادامه واکنش‌ها به طرح مولدسازی در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

سفر وزیر امور خارجه قطر به تهران مورد توجه بسیاری از روزنامه‌ها قرار گرفته است، روزنامه سازندگی نوشته است:

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر در نشست مطبوعاتی با وزیر امور خارجه در پاسخ به به این سوال که پیام از سوی چه کشورهایی امروز به ایران منتقل کرده‌ایم و آیا پیامی از طرف آمریکا در جریان سفر امروز به مقامات تهران منتقل کرده‌ایم؟ اظهار کرد: این پیام‌ها از سوی طرف‌های متعدد و مختلف در مورد موضوعات مختلف بود. از دیدگاه ما اکنون فرصت مناسبی است که مشکلات در خصوص توافق هسته‌ای حل و فصل شود و شرایطی برای بازگشت طرفین به این توافق ایجاد شود. در کنار اینکه حرف‌ها و نگرانی‌های همه طرف‌ها نیز در نظر گرفته شود. وزیر خارجه قطر ادامه داد: آمریکایی‌ها نیز یک سری پیام به ما داده‌اند تا آن را به ایران منتقل کنیم. در خصوص موضوعی که مرتبط و در رابطه با توافق است و شاید به صورت مستقیم با این موضوع مرتبط نباشد.

در ادامه این گزارش آمده است:

در ادامه این نشست وزیر خارجه قطر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به نقش قطر در انتقال پیام بین ایران و آمریکا و دیگر طرف‌های مذاکره کننده مذاکره رفع تحریم‌ها آیا احتمال دارد که قطر میزبان گفت‌وگوهای ایران و آمریکا در آینده باشد، گفت: ما کارمان را بر اساس خوش بینی انجام می‌دهیم و در همین چارچوب تا جای ممکن تلاش می‌کنیم که دغدغه‌ها و ترس‌های موجود بین طرفین توافق از بین برود و محیط مناسبی برای گفت‌وگو حاصل شود. جدا از اینکه گفت‌وگوها کجا انجام می‌شود. ما به دنبال ثبات در منطقه و حصول توافق هسته‌ای هستیم؛ چرا که آن را عامل مهمی برای افزایش ثبات در منطقه می‌دانیم.
روزنامه اعتماد نیز با اشاره به سفر وزیر خارجه قطر در تحلیلی نوشته است:

شواهد موجود و به ویژه اظهارات وزرای خارجه ایران و قطر نیز نشان می‌دهد مسائل «ترس‌ها و دغدغه‌های طرفین» که شاید ارتباط مستقیمی هم با توافق هسته‌ای نداشته باشد روی مذاکرات احیای برجام سایه افکنده و مانع از برداشته شدن «گام‌های نهایی برای رسیدن به توافق» شده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند تا زمانی که مشکلات و تنش‌ها میان ایران و غرب – به ویژه مساله ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین- حل و فصل نشود، شانس زیادی برای احیای توافق وجود ندارد. شواهد موجود و به ویژه اظهارات وزرای خارجه ایران و قطر نیز نشان می‌دهد مسائل «ترس‌ها و دغدغه‌های طرفین» که شاید ارتباط مستقیمی هم با توافق هسته‌ای نداشته باشد روی مذاکرات احیای برجام سایه افکنده و مانع از برداشته شدن «گام‌های نهایی برای رسیدن به توافق» شده است. محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر روز گذشته در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه ایران گفت: «شرایطی که امروز در آن به‌سر می‌بریم در هفته‌ها و ماه‌های گذشته متاسفانه شرایط مناسب و مثبتی نبود و تلاش می‌کنیم اوضاع آرام‌تر و سوءتفاهمات برطرف تا آمادگی برای حصول توافق فراهم شود.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.