کشنده بودن کاهوهای فضایی

از سراسر وب

از سه سال قبل بود که دانشمندان در ایستگاه فضایی محفظه های مخصوصی درست کردند و در آنها انواع سبزیجات و بخصوص کاهو را پرورش می دادند. این کاهو ها به همراه مواد غذایی دیگر همچون آرد تورتیلا و قهوه فوری به بهتر کردن وضعیت تغذیه دانشمندان کمک میکند.

اما حالا تحقیقات تازه نشان می دهد که این سبزیجات که در محیط بی وزنی فضا پرورش پیدا میکنند می توانند بدن انسان را ببشتر در معرض عفونت های بیمازی زایی همچون اشریشیا کلی و سالمونلا قرار دهند.

حالا پژوهشگران نگران این هستند که شیوع بیماری‌های ناشی از پرورش این نوع سبزیجات و مواد خوراکی در ایستگاه فضایی بین‌المللی و رشد باکتری‌ها و قارچ‌های بیماری‌زا، بتواند یک مأموریت را از مسیر خود خارج کند.

محققان در دانشگاه دلاور آمریکا برای آزمایش در این زمینه، گیاه کاهو را در شرایطی شبیه‌سازی‌شده با شرایط بی‌وزنی در ایستگاه فضایی بین‌المللی پرورش دادند.

گیاهان بر روی زمین وقتی حضور یک عامل استرس‌زا نظیر باکتری را در نزدیکی خود احساس می‌کنند، منافذ ریز تنفسی خود را که روی برگ‌ها و ساقه‌هایشان قرار دارد می‌بندند. اما زمانی که محققان در آزمایشگاه شبیه‌ساز ریزگرانش خود باکتری‌ها را به کاهو اضافه کردند، در کمال شگفتی متوجه شدند که این سبزی‌های برگ‌دار به جای بستن روزنه‌های خود آنها را باز می‌کنند.

نوآ توتسلاین، دانش‌آموخته دپارتمان علوم گیاهی و خاکی دانشگاه دلوور و سرپرست این پروژه، گفت: «این واقعیت که منافذ کاهوها در معرض باکتری‌ها باز مانده بودند غیرمنتظره بود.»

به گفته محققان، باکتری سالمونلا در شرایط ریزگرانش شبیه‌سازی شده توانست راحت‌تر از شرایط معمولی روی زمین به بافت برگ حمله کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.