۱۶۰۰ میلیارد دلار غرامت جنگ را از عراق طلب داریم

از سراسر وب

به گزارش منیبان؛ رضا شرفخانی، دبیرکل کانون کهنه سربازان جنگ ایران و عراق، در این نشست با اشاره به نحوه برخورد مجامع بین‌المللی با کهنه سربازان کشورهای مختلف، گفت: کهنه سرباز کسی است که برای دفاع از وطن، خاک و ناموس به پا می‌خیزد. در همه کشورهای جهان، اگر یک کهنه سرباز به اداره ای مراجعه کند، بالاترین مقام  آن  اداره از او استقبال به عمل می‌آورد و به او احترام می‌گذارد. ولی متأسفانه در کشور ما کهنه سربازان چنین جایگاهی را ندارند

وی یادآور شد: در سال ۱۳۷۲ هیأتی از سوی سازمان ملل جهت تهیه گزارش به ایران و عراق آمدند و تأکید داشتند که کشور عراق به عنوان متجاوز باید به ایران غرامت پرداخت کند. اما متأسفانه سیاست‌های حاکمیت و دولت‌های گذشته باعث شده که این حقوق را پیگیری نکنند؛ و توجهی به قوانین بین‌المللی نسبت به حق و حقوق کهنه سربازان نمی‌شود تا جایی که این عزیزان  با کمترین حقوق مشغول گذران زندگی هستند.

شرفخانی با اشاره به پیمان دو کشور ایران و عراق برای مسکوت گذاشتن غرامت جنگ تا سال ۱۴۰۰، اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ به طور رسمی وارد شدیم و با ۱۳۰ نماینده مجلس ملاقات داشتیم. آنها در این خصوص تردید داشتند و بیان می‌کردند که فعلا مصلحت نیست که این موضوع پیگیری شود و ما گفتیم طبق قانون اساسی شما سوگند خورده‌اید که مدافع حق و حقوق ملت، از جمله کهنه سربازان، باشید.

وی با بیان اینکه کشور کویت بعد از ۵۰ روز جنگ، تمام غرامتش را از عراق گرفت، افزود: کشور متجاوز باید تنبیه شود تا هیچ گاه کشوری جرأت تعدی به کشور دیگر نداشته باشد. بر این اساس ما در سال ۱۴۰۱ دادخواستی با بیش از ۳۷ هزار شکایت به قوه قضائیه دادیم. در مرداد ماه سال ۱۴۰۳ به عنوان هشتمین کشور کانون کهنه سربازان را ثبت کردیم و به دیوان دادگستری لاهه علیه کشور عراق و کشورهای حامی او یعنی آلمان، هلند، انگلیس، آمریکا، فرانسه، روسیه و چین شکایت کردیم.

دبیرکل کانون کهنه سربازان جنگ ایران و عراق، ادامه داد: به دلیل اینکه قوانین بین‌المللی می‌گوید باید اصل شکایت روشن باشد، در مهر ماه ۱۴۰۲ متممی به آن شکایت زدیم و رسما از کشور عراق به خاطر متجاوز بودن و گرفتن اصل غرامت شکایت کردیم و در این زمینه با هماهنگی حقوقدانان، با یک مؤسسه حقوقی بین‌المللی قرارداد بستیم.

وی تأکید کرد: در قوانین ژنو و لاهه اشاره شده، چنانچه با عدم ورود دولتی در این زمینه مواجه باشیم، کهنه سربازان می‌توانند برای گرفتن حق و حقوق خود اقدام کنند. دولت عراق محکوم به پرداخت است و کارشناسان ما نیازی نمی‌بینند که دولت ایران وارد شود.  چون دولت بدون اجازه کهنه سربازان با دولت عراق پیمان ۱۰ ساله بسته بود که در سال ۱۴۰۰ این پیمان نیز ملغی شد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.