دستاوردهای نظام پزشکی در مازندران بعد از انقلاب

از سراسر وب

قبل از پیروزی جمهوری اسلامی در استان مازندران دارای ۱۵ بیمارستان با ۷۰۰ تخت بیمارستانی بوده است که این تعداد در سال ۱۴۰۲ به ۴۰ بیمارستان با ۴ هزار و ۱۳۰ تخت فعال رسیده است.

همچنین تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی آمار تخت بیمارستانی برای مراقبت های ویژه صفر بود كه هم اكنون ۷۱۶ تخت ویژه در بیمارستان ها فعال است.

تا پیش از انقلاب اسلامی هیچ خانه بهداشتی در روستاهای مازندران مستقر نبود و این در حالیست كه هم اكنون یك هزار و ۱۱۰ خانه بهداشت و ۳۲۵ مركز بهداشتی شهری و روستایی دایر است که این خانه ها و مراكز بهداشتی ۱۰۰ درصد جمعیت روستایی و شهری را تحت پوشش حمایت های بهداشتی و درمانی قرار دادند.

تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی آمار مرگ مادران باردار ۲۵۵ در صد هزار تولد زنده بود كه به ۱۳.۸ در صد هزار تولد زنده در سال ۹۷ كاهش یافت.

همچنین آمار مرگ كودكان زیر پنج سال نیز در مازندران از ۱۳۵ در هزار تولد زنده پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به ۸.۹ درهزار در چهل سالگی انقلاب رسید.

كاهش مرگ نوزادان زیر یكماه از ۳۲ به ۵.۲ در هزار را از دیگر شاخص های مهم سلامت در پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

افزایش سن امید به زندگی از حدود ۵۰ سال به ۷۴ سال از دیگر شاخص های سلامت محوری پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مازندران است.

پوشش واكسیناسیون از ۳۰ درصد پیش از پیروزی انقلاب به ۱۰۰ درصد از دیگر شاخص های ارتقاء سلامت و درمان جمعیتی در مازندران در چهل سالگی انقلاب است.

توسعه ۱۰ دانشكده و جذب حدود ۸ هزار و ۳۰۰ دانشجو با ۵ خوابگاه با ظرفیت ۲ هزار نفری را از دیگر شاخص های توسعه ای در حوزه بهداشت و درمان در استان است.

راه اندازی ۴۴۱ كانون سلامت محله، ۵۰ مجمع سلامت محله شهرستانی و ۲۰ خانه مشاركت را از دیگر كاركردهای سلامت محوری در پسا انقلاب است.

مازندران با ۳ میلیون و ۲۸۳ هزار جمعیت كه ۵۳ درصد در شهرها و ۴۷ درصد در روستاها سكونت دارند دارای دو دانشگاه علوم پزشكی در مازندران ( ساری) و شهرستان بابل است

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.