چرا نرخ ارز بیشتر از سیاست های بانک مرکزی در بازار اهمیت دارد؟

از سراسر وب

روز یک شنبه ده ماموریت بانک مرکزی برای تحول ارایه شد. در مأموریت های بانک مرکزی کنترل تورم و تقویت پول ملی به همراه رونق تولید و تامین سرمایه در گردش سرمایه گذاران به طور همزمان مطرح شده بود. بانک مرکزی برای اعمال سیاست های خودش از ابزار نرخ بهره و کنترل ترازنامه استفاده می کند.

زمانی که افزایش تولید و رشد اقتصادی برای دولت در اولویت باشد نرخ بهره کاهش می‌یابد و بانک مرکزی با افزایش ترازنامه و تزریق نقدینگی در جامعه مصرف را تحریک می کند که موجب رشد تولید اقتصادی می‌شود. نمونه کنونی اعمال چنین سیاستی برای افزایش تولید، کشور ترکیه است.

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه، رشد اقتصادی و افزایش تولید را اولویت اقتصادی کشورش مطرح کرده و تمام سیاست گذاری های اقتصادی را بر اساس دستیابی به این هدف تنظیم می کند بانک مرکزی ترکیه با توجه به این هدف نرخ بهره را از سال گذشته به مقدار قابل توجهی کاهش داده است تا بنگاه های اقتصادی با هزینه کمتر تامین مالی انجام دهند و تولید بهبود پیدا کند، درنتیجه این سیاست ترکیه جز کشورهای برتر از نظر رشد اقتصادی در سال جاری بوده ولی ارزش پول این کشور تضعیف شده و تورم این کشور در جهان رکورددار است.

آمریکا نیز نمونه دیگریست که در شرایط کنونی در مقابل ترکیه قرار میگیرد. پس از رکوردشکنی چهل ساله تورم، فدرال رزرو، کاهش تورم تا محدوده هدف دو درصدی را اولویت اصلی بانک مرکزی انتخاب کرد و در حال حاضر پس از انتشار گزارش ها و آمار اقتصادی، مردم اقدامات بعدی را ارزیابی می‌کنند. در اثر سیاست های انقباضی فدرال رزرو شاخص دلار آمریکا تقویت شده است ولی شاخص سهام و سایر دارایی ها سقوط کردند و انتظار می رود نرخ بیکاری نیز به مرور افزایش پیدا کند. کنترل تورم هدف اصلی بانک مرکزی است و به همین دلیل مشکلات ناشی از برخورد با تورم را می پذیرد.
در حقیقت سیاست های اعلام شده برای بانک های مرکزی توسط دولت ها به تصمیم گیری های اقتصادی جوامع کمک میکند و مسیر آینده را روشن میکند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.